- Od 1 października 2025 r. w Polsce zacznie obowiązywać ogólnopolski system kaucyjny.
- Lidl i ALDI już teraz przygotowują klientów, instalując butelkomaty i oferując rabaty za zwrot opakowań.
- Celem zmian jest wspieranie gospodarki o obiegu zamkniętym, ale stanowią one wyzwanie dla handlu.
- Sieci handlowe adaptują się do nowych przepisów i co to oznacza dla konsumentów.
System kaucyjny w Polsce od 1 października
Już niedługo, bo 1 października 2025 r. wejdzie w życie ogólnopolski system kaucyjny, obejmujący opakowania plastikowe, metalowe oraz szklane wielokrotnego użytku. Nowe przepisy to mają przyczynić się do gospodarki o obiegu zamkniętym, ale to także poważne wyzwanie dla sektora handlu detalicznego. Polski rynek dopiero wchodzi w ten proces, a my postanowiliśmy sprawdzić, jak poszczególne sieci sklepów przygotowują się na potężne zmiany. Przesłaliśmy pytania do największych sieci sklepów w Polsce.
Lidl: nasi klienci mogą już dziś zbudować nowe nawyki
Lidl Polska, zgodnie z nowymi przepisami, od 1 października, podobnie jak wszystkie sklepy powyżej 200 m², ma obowiązek odbioru szklanych butelek wielokrotnego użytku oznaczonych logo systemu kaucyjnego. Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska informuje, że sieć w tym roku prowadzi sprzedaż wybranych piw w szklanych butelkach zwrotnych oraz testy odbioru butelek i skrzynek w sklepach.
Zgodnie z regulaminem sprzedaż piwa w butelkach zwrotnych zakończy się 30 sierpnia, a zwrot butelek i skrzynek będzie możliwy do 29 września - Aleksandra Robaszkiewicz, dyrektorka ds. Corporate Affairs i CSR w Lidl Polska.
W ramach przygotowań do systemu kaucyjnego Lidl Polska udostępnia klientom we wszystkich sklepach butelkomaty, do których można oddawać plastikowe butelki po napojach o pojemności do 3 litrów oraz metalowe puszki do 1 litra. Butelkomaty zlokalizowane są w specjalnie dobudowanych pomieszczeniach lub wewnątrz sklepów.
Nasi klienci mogą już dziś zbudować nowe nawyki, zanim obowiązek oddawania opakowań stanie się normą dla wszystkich. W Lidl Polska pokazujemy, że zwrot plastikowych butelek PET i metalowych puszek jest szybki, przejrzysty i bezproblemowy. Prowadzimy akcję promocyjno-testową, w ramach której za każde zwrócone opakowanie – butelkę PET lub puszkę – klienci otrzymują rabat na zakupy w naszych sklepach bez płacenia kaucji – tłumaczy Aleksandra Robaszkiewicz.
W maju sieć postanowiła podwoić wartość rabatu z 5 do 10 gr za opakowanie, co spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem. "To część naszej kampanii edukacyjnej, której celem jest zwiększenie świadomości na temat recyklingu oraz przygotowanie konsumentów do nadchodzących zmian, jakie wejdą w życie od października” – mówi Aleksandra Robaszkiewicz.
Od momentu uruchomienia pierwszych butelkomatów obserwujemy bardzo pozytywny odzew ze strony naszych klientów. Z każdym kolejnym sklepem, w którym pojawiał się recyklomat, zauważaliśmy stale rosnące zainteresowanie. Do tej pory klienci sklepów Lidl Polska oddali imponującą liczbę opakowań – ponad 70 mln plastikowych butelek PET oraz metalowych puszek – podkreśla.
ALDI: butelkomaty we wszystkich sklepach
Na nasze pytania odpowiedziała również sieć sklepów Aldi. - Od 1 września 2025 roku klienci wszystkich sklepów ALDI w Polsce mogą korzystać z butelkomatów w fazie testowej i oddawać opakowania zwrotne, otrzymując rabat na kolejne zakupy – informuje sieć.
W ramach rozszerzonej akcji testów butelkomatów każdy klient ALDI może zwrócić kwalifikujące się opakowania do zwrotu – plastikowe butelki do 3 litrów oraz puszki do 1 litra. Każde prawidłowo zwrócone opakowanie (puste, niezgniecione, z czytelnym kodem kreskowym) to 10 groszy rabatu, który można wykorzystać przy kolejnych zakupach. Butelkomaty w fazie testowej dostępne są w ponad 370 sklepach ALDI w całej Polsce.
Jesteśmy w pełni przygotowani – jeszcze przed oficjalnym uruchomieniem systemu kaucyjnego w Polsce zainstalowaliśmy i uruchomiliśmy maszyny do zwrotu opakowań dla naszych klientów. Dzięki temu odwiedzający sklepy ALDI mogą już teraz korzystać z prostego i intuicyjnego procesu zwrotu opakowań, który idealnie wpisuje się w model zakupów oferowany przez ALDI i wzmacnia naszą obietnicę bycia siecią dyskontową przyjazną dla każdego klienta – Judyta Ciesińska, Starszy Manager ds. projektów i procesów w ALDI Polska.
ALDI skupia się nie tylko na dostosowaniu rozwiązań technologicznych i logistycznych, ale również na budowaniu pozytywnego doświadczenia klientów - przy każdym butelkomacie są dostępne dla klienta informacje jak przejść przez cały proces zwrotu i w jaki sposób skorzystać z rabatu.
Choć system kaucyjny jest w Polsce nowością, Grupa Przedsiębiorstw ALDI Nord posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze butelkomatów w innych krajach Europy. Dzięki temu ALDI w Polsce może czerpać z najlepszych praktyk i wdrażać rozwiązania zapewniające klientom wygodę zarówno podczas zakupu produktów kaucjonowanych, jak i ich późniejszego zwrotu.
Polecany artykuł: