Budowa drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica

i

Autor: GDDKIA Budowa 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica. Zdjęcia z października i listopada 2023

Wydarzenia

Przetarg zakończony. Wiadomo, kto wybuduje odcinek S19 Jawornik-Lutcza

2024-01-12 14:55

Oferta Kolin İnsaat Turizm Sanayi ve Ticaret została wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na realizację odcinka drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą – poinformowała w piątek 12 stycznia rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus. Firma zaproponowała wybudowanie odcinka za ponad 1,8 mld zł.

Przetarg na odcinek S19 Jawornik-Lutcza

Rarus dodała, że przy braku odwołań od dokonanego wyboru oraz po otrzymaniu pozytywnej opinii prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, możliwe będzie podpisanie umowy.

Rzeczniczka GDDKiA przypomniała, że w przetargu, w którym oferty otwarto we wrześniu 2022 r. złożono ich siedem.

„Sprawdzenie i ocenę złożonych ofert przeprowadziliśmy według czterech kryteriów: ceny (60 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na wyposażenie tunelu, budynków technicznych oraz instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (20 proc.), przedłużenia okresu gwarancji jakości na obiekty mostowe wraz z ich wyposażeniem (10 proc.), a także przedłużenia okresu gwarancji jakości na tunele oraz konstrukcje oporowe w tym portale tuneli (10 proc.)” – dodała.

Rarus podkreśliła, że w czasie prowadzonej weryfikacji ofert, w listopadzie 2022 r., GDDKiA zwróciła się do jednego z wykonawców o udzielenie wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty.

„Wówczas na czynność wezwania do wyjaśnień wykonawca złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), która uwzględniła odwołanie. Nie zgadzając się z wyrokiem KIO, w styczniu 2023 r., złożyliśmy skargę do Sądu Okręgowego w Warszawie. Sąd wyrokiem z 27 września 2023 r. przychylił się do argumentów GDDKiA i uznał zasadność zadania pytań technicznych” – przypomniała rzecznika.

Ostatecznie w wyniku przeprowadzonej procedury przetargowej wybrana została najkorzystniejsza oferta złożona przez Kolin İnşaat Turizm Sanayi ve Ticaret. Wykonawca zaoferował zrealizowanie zadania za kwotę ponad 1,8 mld zł, zadeklarował zrealizowanie zadania w terminie 59 miesięcy, przedłużając okres gwarancji o 5 lat.

Odcinek szlaku Via Carpatia pomiędzy Jawornikiem i Lutczą będzie miała ok. 5,2 km długości. Poprowadzony będzie m.in. estakadą nad istniejącą drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały nawet do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec. Będzie to najdłuższy z trzech tuneli jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19. W ramach zadania powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka.

Ile czasu potrwają prace na odcinku Jawornik-Lutcza?

„Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu maksymalnie 59 miesięcy od daty podpisania umowy, z wyłączeniem okresów zimowych (tj. od 1 grudnia do 31 marca), liczonych tylko w czasie robót budowlanych” – powiedziała Rarus.

Odcinek drogi ekspresowej S19 Jawornik–Lutcza przebiegać będzie przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej, składającej się ze zlepieńców, piaskowców i łupków charakterystycznej dla fliszu karpackiego.

Jak zastrzegła Rarus, tak różnorodna budowa geologiczna oraz ukształtowanie terenu skutkuje występowaniem obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. „W ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża wykonano badania geofizyczne, wiercenia i sondowania oraz wykonano sieć monitoringu geotechnicznego, obejmującą obszary osuwiskowe oraz obszary predysponowane osuwiskowo” – dodała.

Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw-podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie–Rzeszów Południe. Oznacza to, że trasą S19 można przejechać z Rzeszowa do Lublina. Mieszkańcy Podkarpacia uzyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z woj. lubelskiego z autostradą A4.

Kolejne 72,9 km trasy Via Carpatia w regionie są w realizacji, czyli w budowie, na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Na etapie przetargu są ostatnie dwa odcinki S19 o łącznej długości 11,6 km.

Łącznik S19 w gminie Boguchwała gotowy. Kosztował blisko 30 mln

Lubelskie. Jechała pod prąd na S19. Nagranie z kamer przeraża, o włos od śmierci