Oszuści podszywają się pod prawdziwy numer banku. Jak ich rozpoznać?

i

Autor: pixabay.com

Oszuści podszywają się pod prawdziwy numer banku. Jak ich rozpoznać?

2023-02-15 12:06

Oszuści podszywający się pod różne instytucje nie przestają praktykować swoich metod na wyłudzenie pieniędzy. Tym razem na ich celownik trafił Bank PKO BP. Uważajmy na fałszywe telefony. Jedna z ofiar straciła 20 tysięcy złotych.

Oszuści podszywają się pod bank

Problem cyberprzestępczości jest coraz bardziej widoczny, a oszuści wymyślają coraz to nowe sposoby na nielegalne wyłudzenie pieniędzy. Pomimo zwiększającej się świadomości społeczeństwa, ciągle trudno uchronić się przed oszustwem. Wyjątkowo niebezpieczne są oszustwa telefoniczne, tzw. vishing oraz spoofing, które polegają na podszywaniu się pod czyjś numer telefonu. Przed oszustami może uchronić nas czujność i wzmożona uwaga.

Serwis Sekurak zajmujący się bezpieczeństwem w sieci opisuje historię, która nie miała szczęśliwego zakończenia. Na telefonie kobiety wyświetlił się numer 801365365, który należy do Banku PKO BP. Jednak to nie przedstawiciel banku próbował się skontaktować z kobietą. Wykorzystując metodę spoofingu, oszuści podszyli się pod bank i próbowali wyłudzić pieniądze od jego klientki. Przedstawili się jako „rządowy przedstawiciel banku” i stwierdzili, że ktoś próbuje wziąć pożyczkę na jej dane. Rozmówcy zalecili kobiecie, żeby nie kontaktowała się z nikim w tej sprawie, gdyż zamieszany może być w nią jeden z pracowników banku, biorący udział w oszustwach.

Uważajmy na podejrzane połączenia

Oszuści przekonywali kobietę, że rozwiązaniem problemu będzie złożenie własnego wniosku o pożyczkę. Uwierzyła ona rozmówcom i w ten sposób straciła ponad 20 tysięcy złotych. Przed połączeniem z rzekomym przedstawicielem banku, poszkodowana odebrała telefon od kobiety posiadającej wschodni akcent, która pytała, czy ta przed chwilą próbowała wziąć pożyczkę. W ten sposób zapowiedziała kolejny telefon.

Doszło też do innych podobnych sytuacji, w których oszuści próbowali podszywać się pod Bank PKO BP. We wszystkich tych sytuacjach osoby kontaktujące się z klientami banku mówili ze wschodnim akcentem.

e–Polska Cyberbezpieczeństwo