W środę na konferencji prasowej zorganizowanej na placu budowy w Rudnej Małej zaprezentowano postęp prac przy budowie wiaduktu nad dk 9. Trasa w miejscu, gdzie powstaje obiekt jest zamknięta dla ruchu, co powoduje duże utrudnienia. Jak zapewnił na konferencji dyr. projektu w PKP Polskie Linie Kolejowe Wojciech Waś, utrudnienia dla kierowców powinny się zakończyć do 12 lutego br. Dodał, że wiadukt będzie kluczowym elementem tej inwestycji, która połączy centrum Rzeszowa z lotniskiem w Jasionce.
- Efektem wybudowania tej nowej linii kolejowej będzie krótki czas dotarcia z centrum Rzeszowa do lotniska, podróż zajmie ok. 14 minut – zapewnił Waś.
Zaznaczył, że dzięki nowej linii do pracy docierać będą mogli również pracownicy zakładów, które położone są w strefie ekonomicznej w Jasionce i okolicach.
Jak idą prace przy wiadukcie w Rudnej Małej?
Sam wiadukt, jak podał Waś, ma ponad 50 metrów długości i waży 260 ton. Od początku tygodnia trwa nasuwanie obiektu na przyczółek po drugiej stronie drogi. Jak podkreślił Waś, do końca tygodnia cała operacja powinna się zakończyć, wówczas rozpoczną się prace zabezpieczające obiekt.
- Roboty trwają na całym odcinku tej nowej linii, budowane są nasypy, przebudowane zostały linie gazowe i energetyczne, które kolidowały z trasą. W marcu rozpocznie się budowa nowych przystanków, których w sumie powstanie 13 – dodał.
Sam wiadukt ma być gotowy do kwietnia br., a cała inwestycja ma być oddana we wrześniu br. Waś wyjaśnił, że technologia budowy wiaduktu, czyli nasuwanie, została wybrana nieprzypadkowo.
- Budowa obiektu odbywa się w pobliżu lotniska, w obrębie nalotów na pas startowy i każdy element powyżej 35 metrów stanowi zagrożenie i utrudnia pracę radarom lotniskowym. Dlatego wybraliśmy tę technologię – powiedział.
W związku z budową linii kolejowej łączącej Rzeszów z lotniskiem wyciętych zostało ponad 8 ha drzew, były też konieczne dwa wyburzenia domów.
Krzysztof Brzostowski kierownik robót mostowych z ramienia wykonawcy powiedział, że wszystkie prace idą zgodnie harmonogramem. „Wiadukt jest przesuwany jednorazowo o 30 cm w stronę przyczółka po drugiej stronie drogi. Wszystko jednak zależy od warunków atmosferycznych. W ciągu ostatnich dwóch dób przesunęliśmy konstrukcję o ok. 20 metrów” – podał. Budowa linii kolejowej z Rzeszowa do Jasionki kosztować będzie 314 mln zł, dofinansowana została w budżetu UE.