Zmiany w prawie dotyczące starszych samochodów. Nowe regulacje ucieszą kierowców

2025-08-25 13:25

Nowe przepisy UE pozwalają kierowcom starszych samochodów legalnie montować w reflektorach żarówki LED. Dzięki nim oświetlenie drogi staje się jaśniejsze, bardziej energooszczędne i trwałe, a modernizacja lamp halogenowych jest prostsza niż kiedykolwiek wcześniej. To długo oczekiwana zmiana, która znacząco poprawi bezpieczeństwo na drodze, choć nadal wymaga stosowania homologowanych produktów. Jak wejście nowych przepisów wpłynie na kierowców w Polsce?

Żarówka samochodu

i

Autor: Freepic.com Nowe przepisy dla starszych samochodów.
  • UE wprowadza nowe przepisy, które legalizują montaż żarówek LED (retrofitów) w starszych samochodach.
  • Zmiana ma poprawić bezpieczeństwo na drodze, oferując jaśniejsze i bardziej energooszczędne oświetlenie.
  • Choć nowe prawo jest już w UE, w Polsce montaż retrofitów LED nadal wymaga odpowiedniej homologacji.
  • Dowiedz się, kiedy legalne retrofity będą dostępne dla wszystkich typów żarówek i co to oznacza dla polskich kierowców.

Zmiany w prawie dla kierowców. Czy będą mogli legalnie zamontować ledowe żarówki? 

W Unii Europejskiej wchodzą w życie przepisy, które wreszcie pozwolą kierowcom starszych samochodów legalnie montować żarówki LED, znane jako retrofity, w miejsce tradycyjnych halogenów. To istotna zmiana dla właścicieli pojazdów, których reflektory z klasycznymi żarówkami halogenowymi oferują słaby zasięg i ograniczoną skuteczność oświetlenia drogi. Dzięki nowemu prawu modernizacja oświetlenia stanie się prostsza i całkowicie legalna — choć kierowcy wciąż muszą pamiętać o kilku istotnych zasadach.

Starsze samochody często zmagają się z problemem słabego oświetlenia. Reflektory halogenowe zapewniają niewielki zasięg i stosunkowo słabą jasność, co utrudnia jazdę po zmroku. Kierowcy, chcąc poprawić bezpieczeństwo, coraz częściej decydują się na montaż zamienników LED — retrofity. Mają one identyczny rozmiar jak klasyczne żarówki, co sprawia, że instalacja jest łatwa, a efekt natychmiastowy. Retrofit LED emituje bielsze światło, o większym i szerszym zasięgu, zwiększając widoczność drogi. Dodatkowo, LED-y są bardziej odporne na drgania i wahania temperatury, a ich żywotność może sięgać nawet 3000 godzin — kilkukrotnie więcej niż tradycyjnych halogenów.

Problem w tym, że w Polsce montaż retrofitów LED jest jeszcze nielegalny. Jak podkreśla dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów ITS w rozmowie z dziennik.pl, stosowanie źródeł światła w lampach samochodowych jest możliwe wyłącznie w ramach homologacji przewidzianej przez producenta. 

Zwykle kierowcy montując retrofity LED oczekują zwiększenia jasności oświetlenia drogi. Niestety w większości przypadków problemem nie jest samo źródło światła lecz eksploatacyjne pogorszenie stanu technicznego lamp - podkreśla ekspert. 

Jakie żarówki są już legalne, a które dopiero będą? 

Przełom przyniosły nowe przepisy Unii Europejskiej, które umożliwiają legalne stosowanie retrofitów LED w starszych samochodach. Na początek dopuszczono zamienniki H11. Reakcja producentów była szybka: OSRAM wprowadził retrofit Night Braker LED Smart ECE H11 z homologacją ECE R37 i oznaczeniem E1, który można stosować we wszystkich lampach i krajach będących stronami umowy ECE, w tym w UE, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. 

Homologowany zamiennik LED H11 można zastosować w każdej lampie samochodowej współpracującej z żarówką halogenową kategorii H11 – podkreśla  w rozmowie z dziennik.pl dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów ITS.

Na razie legalizacja dotyczy jedynie retrofitów H11. Popularniejsze w starszych samochodach żarówki H4 i H7 nadal nie mają homologowanych zamienników LED, choć proces ich dopuszczenia do użytku jest w toku. Jak zauważa dr Kaźmierczak, problemem jest kompatybilność z istniejącymi reflektorami — instalacja LED nie powinna wymagać modyfikacji lampy ani instalacji elektrycznej, co w przypadku wielu H4 i H7 jest wyzwaniem.

Kierowcy, którzy chcą legalnie używać ledowych odpowiedników żarówek H4 i H7, muszą jeszcze trochę poczekać. Nawet w przypadku, kiedy żarówka pasuje do naszego samochodu i daje nam więcej światła, jeżeli nie posiada odpowiedniej homologacji, policja może zatrzymać nam dowód osobisty. 

Kierowca hulajnogi potrącił seniora i uciekł
Rzeszów Radio ESKA Google News