- UE wprowadza nowe przepisy, które legalizują montaż żarówek LED (retrofitów) w starszych samochodach.
- Zmiana ma poprawić bezpieczeństwo na drodze, oferując jaśniejsze i bardziej energooszczędne oświetlenie.
- Choć nowe prawo jest już w UE, w Polsce montaż retrofitów LED nadal wymaga odpowiedniej homologacji.
- Dowiedz się, kiedy legalne retrofity będą dostępne dla wszystkich typów żarówek i co to oznacza dla polskich kierowców.
Zmiany w prawie dla kierowców. Czy będą mogli legalnie zamontować ledowe żarówki?
W Unii Europejskiej wchodzą w życie przepisy, które wreszcie pozwolą kierowcom starszych samochodów legalnie montować żarówki LED, znane jako retrofity, w miejsce tradycyjnych halogenów. To istotna zmiana dla właścicieli pojazdów, których reflektory z klasycznymi żarówkami halogenowymi oferują słaby zasięg i ograniczoną skuteczność oświetlenia drogi. Dzięki nowemu prawu modernizacja oświetlenia stanie się prostsza i całkowicie legalna — choć kierowcy wciąż muszą pamiętać o kilku istotnych zasadach.
Starsze samochody często zmagają się z problemem słabego oświetlenia. Reflektory halogenowe zapewniają niewielki zasięg i stosunkowo słabą jasność, co utrudnia jazdę po zmroku. Kierowcy, chcąc poprawić bezpieczeństwo, coraz częściej decydują się na montaż zamienników LED — retrofity. Mają one identyczny rozmiar jak klasyczne żarówki, co sprawia, że instalacja jest łatwa, a efekt natychmiastowy. Retrofit LED emituje bielsze światło, o większym i szerszym zasięgu, zwiększając widoczność drogi. Dodatkowo, LED-y są bardziej odporne na drgania i wahania temperatury, a ich żywotność może sięgać nawet 3000 godzin — kilkukrotnie więcej niż tradycyjnych halogenów.
Problem w tym, że w Polsce montaż retrofitów LED jest jeszcze nielegalny. Jak podkreśla dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów ITS w rozmowie z dziennik.pl, stosowanie źródeł światła w lampach samochodowych jest możliwe wyłącznie w ramach homologacji przewidzianej przez producenta.
Zwykle kierowcy montując retrofity LED oczekują zwiększenia jasności oświetlenia drogi. Niestety w większości przypadków problemem nie jest samo źródło światła lecz eksploatacyjne pogorszenie stanu technicznego lamp - podkreśla ekspert.
Jakie żarówki są już legalne, a które dopiero będą?
Przełom przyniosły nowe przepisy Unii Europejskiej, które umożliwiają legalne stosowanie retrofitów LED w starszych samochodach. Na początek dopuszczono zamienniki H11. Reakcja producentów była szybka: OSRAM wprowadził retrofit Night Braker LED Smart ECE H11 z homologacją ECE R37 i oznaczeniem E1, który można stosować we wszystkich lampach i krajach będących stronami umowy ECE, w tym w UE, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii.
Homologowany zamiennik LED H11 można zastosować w każdej lampie samochodowej współpracującej z żarówką halogenową kategorii H11 – podkreśla w rozmowie z dziennik.pl dr inż. Piotr Kaźmierczak z Zakładu Homologacji i Badań Pojazdów ITS.
Na razie legalizacja dotyczy jedynie retrofitów H11. Popularniejsze w starszych samochodach żarówki H4 i H7 nadal nie mają homologowanych zamienników LED, choć proces ich dopuszczenia do użytku jest w toku. Jak zauważa dr Kaźmierczak, problemem jest kompatybilność z istniejącymi reflektorami — instalacja LED nie powinna wymagać modyfikacji lampy ani instalacji elektrycznej, co w przypadku wielu H4 i H7 jest wyzwaniem.
Kierowcy, którzy chcą legalnie używać ledowych odpowiedników żarówek H4 i H7, muszą jeszcze trochę poczekać. Nawet w przypadku, kiedy żarówka pasuje do naszego samochodu i daje nam więcej światła, jeżeli nie posiada odpowiedniej homologacji, policja może zatrzymać nam dowód osobisty.
