Wojewoda Podkarpacka wydała decyzję o realizacji drogi S19 na odcinku Babica - Jawornik

2023-08-29 17:39

Wojewoda podkarpacka Ewa Leniart wydała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik. Inwestycja o wartości ponad 1,2 mld zł ma być gotowa w 2026 r. Droga S19 jest częścią szlaku Via Carpatia.

Odcinek S19 Babica-Jawornik

i

Autor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad/ Materiały prasowe Wojewoda wydała ZRID na budowę odcinka Via Carpatia

Wojewoda wydała ZRID na budowę odcinka Via Carpatia

Jak poinformowała we wtorek na konferencji prasowej w Rzeszowie wojewoda podkarpacka Ewa Leniart, odcinek między Babicą a Jawornikiem będzie miał niemal 12 km długości. Z punktu widzenia województwa, ale też całego kraju, jest to projekt niezwykle istotny – oceniła Leniart. Wojewoda podkreśliła, że jest to odcinek trudny, jeśli chodzi realizację od strony technicznej. W ramach inwestycji powstanie m.in. estakada o długości ponad 1 km i filarach o wysokości ok. 80 m.

Obecny na konferencji dyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA Bogdan Tarnawski przekazał, że wykonawcą odcinka, który powstaje w systemie „projektuj i buduj” jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Podpisany ZRID umożliwi wykonawcy rozpoczęcie prac budowlanych już w najbliższych dniach. Zgodnie z podpisaną umową zostaną one ukończone w 2026 roku – dodał.

Tarnawski przypomniał, że w regionie jeszcze dwa odcinki szlaku Via Carpatia nie mają wykonawcy. Podkreślił, że umowy na realizację tych odcinków mają zostać podpisane jeszcze w tym roku. Odcinek drogi ekspresowej Babica - Jawornik będzie miał długość 11,6 km. Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa - Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R. Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz osiem estakad, pięć wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt.

Kiedy zostaną ukończone prace przy budowie odcinka drogi S19?

Odcinek drogi ekspresowej S19 Babica - Jawornik będzie przebiegać przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej. W związku z tym na etapie opracowania Koncepcji Programowej wykonano w szerokim zakresie rozpoznanie budowy geologicznej podłoża. Trasa będzie przebiegać na przemian przez wzniesienia i doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym w ich dnie rzekami i potokami. Na terenie, na którym powstanie odcinek, występuje m.in. 13 obszarów osuwiskowych i predysponowanych osuwiskowo. Zgodnie z podpisaną umową prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie zostaną ukończone w ciągu 43 miesięcy, tj. we wrześniu 2026 roku, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych, od 1 grudnia do 31 marca.

Jak poinformował Bartosz Wysocki z rzeszowskiego oddziału GDDKiA, wydanie decyzji ZRID określa granice terenu przewidzianego do przejęcia pod budowę drogi i umożliwia rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowane na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości.

Postępowanie administracyjne mające na celu ustalenie wysokości odszkodowania będzie prowadził wojewoda podkarpacki. Powołani przez niego niezależni biegli - rzeczoznawcy majątkowi - oszacują wartość nieruchomości, co będzie podstawą do wydania decyzji odszkodowawczej. Decyzja odszkodowawcza będzie podstawą dla GDDKiA do zapłaty odszkodowań za przejęte nieruchomości – dodał.

Na odcinku wyburzonych zostanie w sumie ponad 20 budynków mieszkalnych i około 70 gospodarczych.

ZOBACZ: ŁĄCZNIK S19 W GMINIE BOGUCHWAŁA GOTOWY. KOSZTOWAŁ BLISKO 30 MILIONÓW

Lubelskie. Jechała pod prąd na S19. Nagranie z kamer przeraża, o włos od śmierci