Spis treści
Religia w polskich miastach. Rzeszów na czele
Z danych przekazanych przez Urząd Miasta Rzeszowa wynika, że w tym mieście chęć uczestnictwa w lekcjach religii zadeklarowało 77,6 proc. wszystkich uczniów. To najwyższa deklarowana procentowa frekwencja w Polsce. W szkołach podstawowych wynosi ona 90 proc., a w szkołach średnich – 64,5 proc. uczniów.
Na drugim miejscu uplasował się Białystok. Z danych zebranych przez Urząd Miejski w Białymstoku wynika, że w sumie w lekcjach katechezy uczestniczy tam 72,9 proc. uczniów wszystkich typów szkół. W szkołach podstawowych na religię chodzi nieco ponad 90 proc., a w szkołach ponadpodstawowych – 51 proc. uczniów.
W białostockich szkołach podstawowych 18,3 tys. dzieci uczęszcza na lekcje religii katolickiej, ponad 3 tys. uczniów – na religię prawosławną, a na religię innych wyznań chodzi 73 dzieci. W szkołach ponadpodstawowych na lekcje religii katolickiej uczęszcza ponad 8,7 tys. uczniów, na religię prawosławną – ponad 1,2 tys. uczniów, a na religie innych wyznań – 29 uczniów.
Trzecim miastem pod tym względem są Katowice. W szkołach podstawowych na lekcje religii uczęszcza 73 proc. uczniów, w szkołach ponadpodstawowych – 21 proc. W sumie w lekcjach tych uczestniczy 53 proc. uczniów – przekazał urząd miasta. Podał, że na lekcjach religii w podstawówkach frekwencja od lat utrzymuje się na podobnym poziomie, a w szkołach ponadpodstawowych widoczny jest spadek liczby uczestników tych zajęć.
Połowa uczniów nie chodzi na religię
W olsztyńskich szkołach w sumie 50,4 proc. uczniów zadeklarowało, że będą chodzić na lekcje religii. W podstawówkach z religii wypisało się 22 proc. z nich. W szkołach ponadpodstawowych rezygnacja sięga 91 proc.
Mniej niż połowa uczniów chodzi na religię w Gdańsku. W szkołach podstawowych – prawie 67 proc. uczniów. W szkołach ponadpodstawowych – około 21 proc. Łącznie we wszystkich gdańskich szkołach frekwencja na zajęciach z religii wynosi 49 proc.
W Gorzowie Wielkopolskim w szkołach podstawowych 80,3 proc. uczniów zadeklarowało, że będzie chodzić na religię, a w szkołach ponadpodstawowych 17,1 proc. W sumie udział w tych lekcjach zgłosiło 48,54 proc. uczniów. Tymczasem w Zielonej Górze odsetek uczniów w podstawówkach wynosi 68 proc., a wśród uczniów ze szkół ponadpodstawowych – 13 proc. W sumie ten odsetek wynosi 46 proc.
Według danych przekazanych przez urząd miasta w Poznaniu udział w lekcjach religii zadeklarowało 43,7 proc. uczniów wszystkich typów szkół. W stolicy Wielkopolski w lekcjach religii uczestniczy 62,97 proc. uczniów szkół podstawowych i 21,71 proc. uczniów liceów. Z kolei w technikach odsetek ten wynosi 18,54 proc., a w szkołach branżowych I stopnia – 11,40 proc.
Bardzo podobnie sytuacja wygląda w Warszawie. Z danych przekazanych przez stołeczny ratusz wynika, że udział w lekcjach religii zadeklarowało 43 proc. uczniów. Dla porównania w poprzednim roku szkolnym było to 44 proc. uczniów, więc mamy do czynienia z niewielkim spadkiem frekwencji.
W Łodzi chęć uczestnictwa w lekcjach religii zgłosiło 40 proc. uczniów wszystkich typów szkół prowadzonych przez łódzki samorząd. Według informacji zebranych przez Urząd Miasta Łodzi udział w lekcjach religii zadeklarowało w sumie 39,5 proc. uczniów. Najwyższa jest frekwencja w szkołach podstawowych, gdzie na religię chodzi 56 proc. uczniów, najniższa w szkołach branżowych I stopnia, gdzie odsetek ten wynosi jedynie 3 proc.
– Tendencja malejąca utrzymuje się w Łodzi od kilku lat, z roku na rok liczba uczęszczających na religię maleje, przy czym – i to także długotrwały trend – największe zainteresowanie jest wśród uczniów klas I-III szkół podstawowych – podkreśliła wiceprezydent Łodzi Małgorzata Moskwa-Wodnicka.
Najmniejsze zainteresowanie religią
W Szczecinie w tym roku szkolnym również zanotowano spadek zainteresowania lekcjami religii w szkołach. Udział w zajęciach zadeklarowało 36 proc. wszystkich uczniów.
Kolejny rok z rzędu notujemy spadek liczby uczniów, którzy są zainteresowani uczęszczaniem na lekcje religii. Te spadki dotyczą zarówno uczniów szkół podstawowych, jak i szkół ponadpodstawowych – przekazała rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Szczecina Marta Kufel.
Jednocześnie zaznaczyła, że w przypadku szkół podstawowych zainteresowanie tymi lekcjami jest wyższe.
W tym roku blisko 55 proc. uczniów uczęszcza na lekcje religii w szkołach podstawowych. Jeśli chodzi o licea, jedynie 6 proc. uczniów zadeklarowało, że będzie chodzić na te lekcje – dodała Kufel.
Procentowo najmniej chętnych uczniów do uczestnictwa w tych lekcjach jest we Wrocławiu. W bieżącym roku szkolnym, w stolicy Dolnego Śląska na religię chodzi tylko 35 proc. uczniów. W szkołach podstawowych jest to ponad 52 proc., z kolei w szkołach ponadpodstawowych – ponad 10 proc. – poinformował wrocławski urząd miasta. W poprzednim roku szkolnym, w przypadku szkół podstawowych, ten odsetek był nieco wyższy – przekraczał 54 proc. Uczestnictwo w lekcjach religii w szkołach ponadpodstawowych było na podobnym poziomie.
W odpowiedzi na pytania o frekwencję na lekcjach religii w krakowskich szkołach Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych Urzędu Miasta Krakowa poinformował, że nie gromadzi takich danych. Wyjaśnił jednocześnie, że takie dane zebrał rok temu w odpowiedzi na pytanie jednej z radnych.
Według danych urzędu, w krakowskich samorządowych szkołach i przedszkolach w roku szkolnym 2024/2025 na lekcje religii uczęszczało 55 proc. wszystkich uczniów w tych placówkach.
W ostatnim czasie MEN wprowadziło zmiany w organizacji lekcji religii i etyki. Pierwsze weszły w życie z początkiem poprzedniego roku szkolnego – 2024/2025. Od września 2024 r. zajęcia te mogą odbywać się w grupach międzyoddziałowych, a ocena z nich nie jest wliczana do średniej na świadectwie szkolnym. Ostatnia zmiana weszła w życie od 1 września br. – religia lub etyka odbywają się w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Zajęcia te mają odbywać się bezpośrednio przed lub po obowiązkowych zajęciach edukacyjnych. Zasada ta nie obowiązuje w tych oddziałach szkoły podstawowej, w których – na 15 września tego roku szkolnego – wszyscy uczniowie uczęszczają na lekcje religii lub etyk