Jajka z chowu klatkowego znikną ze sklepów w Polsce?
Opublikowany przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki ranking przedstawia między innymi sieci handlowe, które zobowiązały się do wycofania ze sprzedaży jaj klatkowych z produktów marki własnej. Jak podkreślą „Otwarte Klatki” zestawienie dzieli się na dwie kategorie. Tych sklepów, które takie zobowiązanie podjęły i tych, które jeszcze tego nie zrobiły. W tej pierwszej znalazły się takie sieci jak: Auchan, Aldi, Biedronka, Carrefour, Lidl, Społem, Kaufland czy Żabka. Zdecydowana większość zdeklarowała się wycofanie jaj z chowu klatkowego do końca 2025 roku. Zaś Biedronka już ten proces zakończyła.
ZOBACZ: Tych produktów jemy na Podkarpaciu więcej niż inni w Polsce
Polacy nie chcą jeść jaj klatkowych
Ranking ma pomóc przede wszystkim klientom wspomnianych sklepów, którzy nie popierają i nie chcą wspierać chowu klatkowego. Ułatwi to także wybór produktów, które mają w składzie jaja klatkowe. „Portal Spożywczy” cytuje wyniki badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat ze stycznia 2024 roku, z których wynika, że aż 74,4 proc. społeczeństwa uważa, że chów klatkowy nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków.
Co więcej, nieco starsze badania Biostatu, bo ze stycznia 2022 roku, pokazują, że aż 78,5 proc. Polaków zapewnia, że przy kupowaniu jaj ważna jest dla nich informacja o warunkach hodowli kur.
W Polsce odchodzi się od chowu klatkowego. W ciągu ostatnich 10 lat zaobserwowano spadek utrzymywania tego rodzaju chowu. W 2014 roku w klatkach utrzymywano 87,4 proc., a już w 2024 roku to już 71,97 proc.