Skarbówka wysłała pisma do tysięcy Polaków. Interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich

i

Autor: Fot. Pexels.com

Twoje finanse

Skarbówka wysłała pisma do tysięcy Polaków. Interweniował Rzecznik Praw Obywatelskich

2024-03-29 13:09

Skarbówka wysłała kilka tysięcy pism do Polaków. Jak przekazał Marcin Łoboda, podsekretarz stanu, szef Krajowej Administracji Skarbowej, od grudnia na przesłanie pisma odpowiedziało ponad 1600 osób. Czego dotyczyły? Czy trzeba obawiać się pisma behawioralnego od skarbówki?

Skarbówka wysłała pisma behawioralne do Polaków

Od 11 grudnia 2023 roku urzędy skarbowe w Polsce wysłały dokładnie 3639 pism behawioralnych do Polaków. Marcin Łoboda, podsekretarz stanu i szef Krajowej Administracji Skarbowej na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich ujawnił, że Polacy odpowiedzieli na 1609 pism. Przekazał także, że pisma miały być „formą wsparcia” dla podatników w „wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych”. Według Łobody pisma behawioralne są niezobowiązujące, a z ich treści wynika, że skarbówka zidentyfikowała zdarzenie, które mogą mieć określone skutki prawa podatkowego.

Dzięki temu podatnik może zweryfikować, czy przedstawione zdarzenie może dotyczyć jego sytuacji faktycznej i skonfrontować swoje działania z wyjaśnieniami przedstawionymi przez organ podatkowy - wyjaśnił Marcin Łoboda.

ZOBACZ: Pensje urzędników w budżetówce. Ile średnio zarabia się w urzędzie miasta, gminy i skarbówce?

Ministerstwo finansów kazało wstrzymać wysyłkę pism

Od 22 lutego 2024 roku, na polecenie Ministerstwa Finansów wstrzymano wysyłkę pism, aby sprawdzić ich zasadność i celowość. Dyrektorom Izb Administracji Skarbowych w Polsce polecono przekazanie danych na temat liczby wysłanych pism oraz oceny ich efektywności.

Czym są pisma behawioralne?

Sprawa pism wysyłanych przez skarbówkę do Polaków szybko trafiła na biurko Rzecznika Praw Obywatelskich, który podjął interwencję. W odpowiedzi na nią szef KAS napisał także, że pisma mogą „wsparciu i ukierunkowaniu podatnika”.

Należy zauważyć, że wiele naruszeń przepisów prawa podatkowego wynika z braku świadomości podatników, że dane zdarzenie faktyczne rodzi obowiązki wynikające z regulacji prawa podatkowego. Istota korespondencji behawioralnej polega zatem na wsparciu i ukierunkowaniu podatników w prawidłowym wypełnianiu obowiązków podatkowych, co ogranicza konieczność podjęcia sformalizowanych procedur kontrolnych w tym zakresie – tłumaczył Marcin Łoboda w odpowiedzi na interwencję RPO.

Mieszkańcy wygrali kilkuletnią batalię z PKP. Niedługo otwierają ich przejście przez tory