Zmiany, wprowadzone już w ustawie, dotyczą przed wszystkim wpisania monoraila, czyli kolejki jednoszynowej, obok transportu dwuszynowego, jako kolejnej formy komunikacji publicznej. Dzięki temu będzie można przystąpić do prac „bardziej szczegółowych”, regulujących zasady wprowadzania kolejek do polskich miast.
Rzeszów w temacie oczywiście nie próżnuje i już przygotowuje plany dotyczące budowy i tras monoraila w stolicy innowacji. Rozważane są dwa warianty, którymi kolejka mogłaby pojechać. Pierwszy zakłada, że monorail miałby kursować dookoła Rzeszowa, prowadząc od Dworca Głównego m.in. przez Rejtana, Powstańców Warszawy, bł. Karoliny czy Krakowską, kończąc się, również w rejonie dworca kolejowego, ale za Galerią Rzeszów.
Drugi zaś wariant proponowanej trasy, przypomina literę „X”. Tu trasa miałaby się zaczynać na północnym-zachodzie, na os. Baranówka i prowadzić na południowy wschód do kampusu na Zalesiu. Druga „odnoga” zaś miałaby swój początek na Pobitnym, krzyżować się się w centrum miasta z linią od Baranówki i kończyć się w rejonie ulicy Przemysłowej.