s

i

Autor: Pixabay

Rzeszów: Coraz bliżej budowy monoraila

2020-05-26 13:49

To ma być kamień milowy decydujący o budowie monorailu w Rzeszowie. A chodzi o ustawę, która pozwoli na stworzenie nadziemnej, jednoszynowej kolejki w stolicy Podkarpacia. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, niedługo nadziemną kolej będzie można w Rzeszowie już budować, najpierw jednak musi minąć 18 miesięcy - w tym czasie minister infrastruktury ma wydać warunki techniczne do takiego transportu.

Największą przeszkodą uniemożliwiającą w Polsce budowę jednoszynowych kolejek nadziemnych i wykorzystywanie ich do regularnego przewozu pasażerów komunikacji publicznej jest brak odpowiednich przepisów. Przez wiele lat w ustawach nie było wpisanego monoraila.

Gdy pojawił się taki zapis, okazało się, że brakuje przepisów wykonawczych określających szczegółowe rozwiązania, które trzeba spełnić, aby móc uruchomić tego typu komunikację. Teraz to się zmieniło.

Wczoraj w rzeszowskim ratuszu odbyło spotkanie z Wiceministrem Sprawiedliwości Marcinem Warchołem, prof. Choromańskim z Politechniki Warszawskiej oraz Bartoszem Jakubowskim, przedstawicielem Biura Legislacyjnego Ministerstwa Sprawiedliwości. Jego tematem były zmiany w przepisach dotyczących transportu publicznego, umożliwiające budowę w Rzeszowie kolejki monorail.

Rzeszów stara się o budowę miejskiej kolejki nadziemnej już ponad 10 lat. Teraz sprawa nabiera przyspieszenia, bo dzięki panu ministrowi Marcinowi Warchołowi przepisy zostały przygotowane. To kamień milowy pod to, aby monorail w polskim otoczeniu prawnym funkcjonował - mówił Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa.

Tu rodzi się pytanie ile kolejka będzie kosztować i skąd wziąć na to niemałe pieniądze, bo budowa nadziemnej kolejki może pochłonąć nawet 800 milionów złotych.  Optymistyczna wersja zakłada, że budowa manorailu mogłaby ruszyć najwcześniej za dwa lata.

Posłuchaj, jak fazy Księżyca wpywają na zdrowie ludzi. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.