Rzeszowski Budżet Obywatelski 2026. Jak zgłosić swój pomysł?
Zgłoszenia do Rzeszowskiego Budżetu Obywatelskiego 2026 ruszyły 17 marca 2025 roku. Dokonuje się ich poprzez dostępną na stronie rbo.erzeszow.pl aplikację do obsługi RBO w terminach przewidzianych w harmonogramie.
Można też elektronicznie zgłosić swoją propozycję po zalogowaniu się do systemu Rzeszowskiego Budżetu Obywatelskiego.
Zgłoszenia będą weryfikowane do końca kwietnia, a już 6 maja zostanie opublikowana pierwsza lista dopuszczonych do głosowania pomysłów.
Wysokość środków w projekcie RBO
Środki dostępne w Rzeszowskim Budżecie obywatelskim rozdysponowane będą w trzech kategoriach inicjatyw.
- Kategoria I – należy do niej projekt zaspokajający potrzeby mieszkańców miasta, a jego wartość nie przekracza kwoty 2 000 000 zł.
- Kategoria II – w nią wpisują się projekty realizowane na terenach poszczególnych osiedli, na które przeznacza się kwotę 12 700 000 zł.
- Kategoria III to projekty o charakterze prospołecznym, oświatowym, kulturalnym oraz sportowym. Tutaj w grę wchodzi łączna kwota 1 000 000 zł, przy czym warto pamiętać, że wartość szacunkowa poszczególnych projektów nie przekracza kwoty 50 000 zł.

i
Wymogi projektów do RBO 2026
Każdy zgłaszany projekt powinien spełniać określone wymogi. Przede wszystkim dotyczyć spraw miasta i jego mieszkańców, a także dać się zrealizować w ciągu roku.
Proponowana inwestycja powinna także być możliwa do wykonania w całości, a nie stanowić element dużo większej inwestycji. W zgłoszeniu należy ująć szacunkowy koszt realizacji, a projekty realizowane na terenach szkół powinny być ogólnodostępne.
Mieszkańcy w ramach RBO nie mogą zgłosić inicjatyw, które dotyczą lokali i budynków będących własnością Miasta Rzeszowa, a w których prowadzona jest działalność komercyjna. Dodatkowo nie będą brane pod uwagę pomysły zawierające wskazanie potencjalnego wykonawcy lub znaków towarowych.
Szczegółowe informacje dotyczące tego, jak zgłosić projekt RBO 2026 znajdziemy na stronie Urzędu Miasta Rzeszowa.

Harmonogram RBO
Poniżej prezentujemy określony harmonogram przeprowadzenia czynności związanych z RBO 2026:
- Od 17 marca do 31 marca 2025 roku można zgłaszać projekty.
- W przeciągu kwietnia odbędzie się weryfikacja zgłoszonych pomysłów.
- 6 maja nastąpi ogłoszenie listy projektów dopuszczonych do głosowania.
- Do 13 maja 2025 roku możliwe jest składanie skarg na niedopuszczenie projektu do głosowania.
- 20 maja 2025 r. sporządzona zostanie lista projektów dopuszczonych do głosowania.
- Głosowanie trwać będzie od 21 maja do 4 czerwca 2025 roku.
- 13 czerwca 2025 r. nastąpi publikacja wyników.