Powrót do szkół: Trzy modele kształcenia
1 września dzieci w Polsce wracają do szkół. Lekcje w większości będą odbywały się stacjonarnie. W przypadku trudniejszej sytuacji epidemiologicznej, na przykład w sytuacji pojawienia się koronawirusa w szkole lub włączenia danego powiatu do strefy czerwonej czy żółtej, dyrekcja, po konsultacji z sanepidem, może zadecydować o wprowadzeniu nauki zdalnej lub nauce w systemie hybrydowym. Jak miałoby to wyglądać? MEN opublikował szczegółowy poradnik zatytułowany „Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19”. Co można w nim przeczytać?
Powrót do szkół: Nauka zdalna
Nauka zdalna niewiele będzie się różniła od nauki na odległość wprowadzonej w Polsce na początku pandemii. Lekcje będą mogły odbywać się w czasie rzeczywistym, na przykład za pomocą wideolekcji, ale także asynchronicznie - nauczyciel będzie mógł publikować nagrania lekcji, wysyłać je w formie maili, czy ładować w chmurze. Możliwe będzie też zadawanie miniprojektów.
Co ważne, uczniowie będą musieli mieć zapewnione indywidualne konsultacje z nauczycielami na podstawie grafiku konsultacji. MEN rekomenduje także, by dyrekcja monitorowała naukę zdalną, w tym weryfikowała udostępniane uczniom materiały.
Nauka zdalna a ocena ucznia
W czasie nauki zdalnej nauczyciel będzie mógł oceniać uczniów na przykład na podstawie wykonywania prac na platformie edukacyjnej lub wykonywania ich samodzielnie, a następnie dokumentowania na przykład w formie zdjęć przesyłanych do nauczyciela. Nauczyciel z kolei powinien archiwizować nadesłane prace i przechowywać je do wglądu.
Szkoła hybrydowa
Dyrekcja może też zadecydować o wprowadzeniu lekcji w wariancie mieszanym. W uproszczeniu, część uczniów uczy się wtedy w szkole, a część w domu. MEN proponuje:
- by zajęcia stacjonarne odbywały się w młodszych klasach, a zdalne dla starszych uczniów,
- podział klas na pół i ustalenie, że w jednym tygodniu zajęcia stacjonarne odbywa jedna grupa, a w kolejnym druga,
- podział grup na dni, na przykład kilka klas ma zajęcia stacjonarne w poniedziałki i środy, a kilka we wtorki, czwartki i piątki.
MEN zaznacza przy tym, że lekcje mogą rozpoczynać się w poszczególnych oddziałach o różnych godzinach, a przerwy należy dostosować do liczby uczniów w szkole.
Szczegółowy poradnik MEN odnośnie nauki zdalnej i mieszanej można znaleźć TUTAJ.