Powrót do szkół: Jak będzie wyglądała nauka zdalna i hybrydowa? Są dokładne wytyczne

i

Autor: Pixabay

Powrót do szkół: Jak będzie wyglądała nauka zdalna i hybrydowa? Są dokładne wytyczne

2020-08-27 7:50

Choć większość polskich dzieci od 1 września wróci do nauki stacjonarnej w szkołach, dostępne są jeszcze dwa modele kształcenia - nauka zdalna i hybrydowa. O ich prowadzeniu będą decydowali dyrektorzy. Jak to będzie wyglądało? Są szczegółowe zalecenia MEN.

Powrót do szkół: Trzy modele kształcenia

1 września dzieci w Polsce wracają do szkół. Lekcje w większości będą odbywały się stacjonarnie. W przypadku trudniejszej sytuacji epidemiologicznej, na przykład w sytuacji pojawienia się koronawirusa w szkole lub włączenia danego powiatu do strefy czerwonej czy żółtej, dyrekcja, po konsultacji z sanepidem, może zadecydować o wprowadzeniu nauki zdalnej lub nauce w systemie hybrydowym. Jak miałoby to wyglądać? MEN opublikował szczegółowy poradnik zatytułowany „Dobre praktyki dotyczące funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID-19”. Co można w nim przeczytać?

QUIZ. Nieoczywiste polskie przysłowia. Znasz chociaż trzy?

Pytanie 1 z 10
Na co, według prrzysłowia, skaczą kozy?

Powrót do szkół: Nauka zdalna

Nauka zdalna niewiele będzie się różniła od nauki na odległość wprowadzonej w Polsce na początku pandemii. Lekcje będą mogły odbywać się w czasie rzeczywistym, na przykład za pomocą wideolekcji, ale także asynchronicznie - nauczyciel będzie mógł publikować nagrania lekcji, wysyłać je w formie maili, czy ładować w chmurze. Możliwe będzie też zadawanie miniprojektów.

Co ważne, uczniowie będą musieli mieć zapewnione indywidualne konsultacje z nauczycielami na podstawie grafiku konsultacji. MEN rekomenduje także, by dyrekcja monitorowała naukę zdalną, w tym weryfikowała udostępniane uczniom materiały.

Nauka zdalna a ocena ucznia

W czasie nauki zdalnej nauczyciel będzie mógł oceniać uczniów na przykład na podstawie wykonywania prac na platformie edukacyjnej lub wykonywania ich samodzielnie, a następnie dokumentowania na przykład w formie zdjęć przesyłanych do nauczyciela. Nauczyciel z kolei powinien archiwizować nadesłane prace i przechowywać je do wglądu.

Szkoła hybrydowa

Dyrekcja może też zadecydować o wprowadzeniu lekcji w wariancie mieszanym. W uproszczeniu, część uczniów uczy się wtedy w szkole, a część w domu. MEN proponuje:

  • by zajęcia stacjonarne odbywały się w młodszych klasach, a zdalne dla starszych uczniów,
  • podział klas na pół i ustalenie, że w jednym tygodniu zajęcia stacjonarne odbywa jedna grupa, a w kolejnym druga,
  • podział grup na dni, na przykład kilka klas ma zajęcia stacjonarne w poniedziałki i środy, a kilka we wtorki, czwartki i piątki.

MEN zaznacza przy tym, że lekcje mogą rozpoczynać się w poszczególnych oddziałach o różnych godzinach, a przerwy należy dostosować do liczby uczniów w szkole.

Szczegółowy poradnik MEN odnośnie nauki zdalnej i mieszanej można znaleźć TUTAJ.

Nauka hybrydowa i zdalna sprawi trudność w organizacji planów lekcji - mówi Bożena Mania, prezes Okręgu Lubuskiego ZNP
Bezpiecznie na rowerze - film profilaktyczny