Nowa linia kolejowa na Podkarpaciu
Jak poinformowała spółka w środę w komunikacie, wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dotyczy wariantu W2.
Wybrany wariant inwestorski W2 przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich rozpatrywanych propozycji. Planowany jest po wschodniej stronie Sokołowa Małopolskiego i następnie w kierunku południowym przebiega po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19, włączając się w linię nr 91 na terenie gminy Krasne – podał CPK.
W komunikacie podkreślono, że wybrany wariant został najlepiej oceniony podczas prowadzonych konsultacji oraz uzgodnień z przedstawicielami lokalnych samorządów. Wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej CPK złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie udostępniony przez RDOŚ i każdy zainteresowany będzie mógł się z nim zapoznać.
Odcinek linii kolejowej Łętownia – Rzeszów będzie liczył 42 kilometry długości. Po wybudowaniu zapewni bezpośrednie i szybkie połączenie między Rzeszowem i Stalową Wolą oraz Lublinem. W przyszłości, dzięki tej inwestycji, skróci się także czas dojazdu między Rzeszowem a Warszawą i lotniskiem CPK.
Po wybudowaniu tego odcinka do sieci połączeń kolejowych włączony zostanie też Sokołów Małopolski, a przystanki pasażerskie pojawią się także w mniejszych miejscowościach, takich jak np. Nienadówka i Stobierna.
Jak zaznaczono w publikacji, inwestycja zapewni również rozwój siatki połączeń na terenie aglomeracji rzeszowskiej. Zgodnie z założeniami projektu maksymalna prędkość pociągów wyniesie na tej linii 200 km/h.
System Kolei Dużych Prędkości – Podkarpacie z CPK
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł