Na Podkarpaciu trwają przygotowania do uruchomienia nowego kolejowego przejścia granicznego. Prowadzone są rozmowy na linii Polska-Ukraina

Na Podkarpaciu trwają przygotowania do uruchomienia nowego kolejowego przejścia granicznego z Ukrainą. Jak podkreśla Wojewoda Podkarpacka Teresa Kubas-Hul, pomimo tego, że tory i peron istnieją już od dawna, formalne ustanowienie przejścia granicznego wymaga dalszych uzgodnień z Ukrainą. Dopiero po ich zakończeniu możliwe będzie rozpoczęcie inwestycji i odprawy podróżnych oraz towarów.

Wracają kontrole na granicy Polski i Litwy oraz Polski i Niemiec.

i

Autor: MIROSLAW PIESLAK / SUPER EXPRESS Znak Granica Państwa
  • Na Podkarpaciu trwają przygotowania do otwarcia nowego kolejowego przejścia granicznego z Ukrainą, co ma usprawnić transport towarów i osób.
  • Mimo istnienia torów i peronu, uruchomienie przejścia wymaga formalnych uzgodnień polsko-ukraińskich oraz budowy terminala odpraw.
  • Wojewoda Podkarpacka podkreśla strategiczną rolę regionu w odbudowie Ukrainy, co wymaga rozwoju infrastruktury transportowej.

W Malhowicach-Niżankowicach trwają przygotowania do uruchomienia nowego kolejowego przejścia granicznego

Na Podkarpaciu trwają prace przygotowawcze do uruchomienia kolejowego przejścia granicznego w Malhowicach-Niżankowicach. Jak wyjaśnia wojewoda Teresa Kubas-Hul, proces ten wymaga najpierw formalnego ustanowienia przejścia granicznego, czego obecnie dotyczą prowadzone rozmowy polsko-ukraińskie.

Trwa wymiana not. Jeśli chodzi o przejście graniczne w Malhowicach Niżankowicach, pamiętajmy, otworzyliśmy drogowe przejście graniczne. Noty są w obszarze ustanowienia kolejowego przejścia granicznego. W momencie, kiedy przejście zostanie ustanowione formalnie, mogę stać się inwestorem i zlecić opracowanie koncepcji architektonicznej oraz wybrać wykonawcę budynku terminala odpraw, a następnie mogę zrealizować tę inwestycję — mówi nam wojewoda.

Obecnie, mimo że tory są już wybudowane i stoi peron, nie można jeszcze odprawiać podróżnych ani towarów cargo.

- To, że są tory wbudowane, to, że stoi peron, to nie oznacza, że jest tam przejście graniczne — podkreśla Kubas-Hul, dodając, że wcześniejsze zaniedbania spowodowały brak dokumentacji dla potencjalnego pieszego przejścia granicznego, które mogłoby funkcjonować równolegle. - Ja trochę ubolewam, że moi poprzednicy nie pomyśleli o tym, że najpierw trzeba ustanowić przejście graniczne.

Wojewoda zaznacza, że po ustanowieniu kolejowego przejścia granicznego możliwe będzie wprowadzenie tymczasowej infrastruktury kontenerowej, zanim powstanie pełny terminal odpraw. 

Ważna rola Podkarpacia w odbudowie Ukrainy 

Teresa Kubas-Hul podkreśla również znaczenie Podkarpacia jako kluczowego regionu w kontekście wsparcia Ukrainy, a także jej odbudowy, w przypadku zakończenia działań wojennych. 

Podkarpacie cały czas jest hubem pomocowym, zarówno w obszarze pomocy humanitarnej, jak i militarnej. Tak samo stanie się takim hubem na etapie odbudowy, bo to przez Podkarpacie będą transportowane towary, materiały, które będą wykorzystywane i my się musimy do tego przygotować. Zarówno drogi, kolej i przejścia graniczne. — mówi wojewoda.

Na razie nie planuje się ustanawiania nowych lokalizacji przejść granicznych. - Jeżeli będzie taka potrzeba, że istniejące przejścia graniczne okażą się niewystarczające, będziemy to rozważać. Na ten moment istniejące przejścia są wystarczające. Jednak musimy mieć z tyłu głowy, że kiedyś zakończy się wojna i rozpocznie się proces odbudowy — dodaje Kubas-Hul.

Obecnie w Malhowicach-Niżankowicach funkcjonuje wyłącznie drogowe przejście graniczne. Jest czynne całodobowo i obsługuje zarówno kontrole paszportowe, jak i celno-skarbowe. Mogą z niego korzystać samochody osobowe oraz autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

Piesze przejście graniczne w Medyce jest pierwszym miejscem, gdzie pomoc znajdują uchodźcy z Ukrainy
Rzeszów Radio ESKA Google News