Zbliżające się święta to czas przygotowań, podczas których z pewnością będzie towarzyszył nam zakupowy szał, pośpiech i roztargnienie. - Te okoliczności staną się idealne dla przestępców, którzy korzystając z naszej nieuwagi, będą próbowali skusić nas na „tańsze zakupy” lub używając manipulacji, pozyskają od nas dane poufne, przy użyciu których dokonają transakcji „w naszym imieniu” - informują podkarpaccy policjanci.
CZYTAJ TAKŻE: Szef zwolnił 900 osób na spotkaniu online. Nagranie to hit internetu [WIDEO]
Jak nie dać się oszukać?
Oto kilka rad:
- weryfikuj sprzedawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy;
- czytaj uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
- obserwuj czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
- wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
- nie zgadzaj się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalny dostarczony przez integratora płatności (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie);
- uważnie czytaj wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
- nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
- nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
- jeśli zauważysz zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
- czytaj ostrzeżenia przekazywane przez banki, Policję i FinCERT.pl – BCC ZBP.