plastik

i

Autor: pixabay.com

Wydarzenia

Firmy z Podkarpacia zwlekają. Niewiele z nich sprawozdania dot. jednorazowych opakowań, a kary są wysokie

2024-11-24 8:49

Nieco ponad 500 podkarpackich firm złożyło sprawozdanie za ub.r. dotyczące wydanych jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych, czyli kubków na kawę i pojemników na żywność. Za brak takiego sprawozdania przedsiębiorcy mogą zapłacić nawet 100 tys. zł kary.

Niewiele firm w regionie złożyło sprawozdania dot. jednorazowych opakowań

Wymóg składania sprawozdań nałożyła na firmy unijna dyrektywa Single Use Plastic (SUP), która ma ograniczyć wpływ plastiku na środowisko. Dyrektywa zobowiązała również firmy do m.in. dokonania odpowiedniego wpisu do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarowaniu odpadami (BDO) lub jego aktualizacji, jeśli firma jest wpisana już do tej bazy. Bazę taką prowadzą urzędy marszałkowskie.

Nowe przepisy wynikające z dyrektywy SUP dotyczące plastikowych kubków i pojemników na żywność odnoszą się przede wszystkim do sklepów, restauracji, kawiarni, stacji paliw, hurtowni i operatorów automatów vendingowych.

Jak powiedziała w rozmowie Dorota Fąfara-Leś z podkarpackiego urzędu marszałkowskiego, w tym roku, do 15 marca, firmy po raz pierwszy i bez ponoszenia opłat miały złożyć sprawozdanie dotyczące produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych za 2023 r.

„Z województwa podkarpackiego złożyło go zaledwie ponad 500 firm. Ta niewielka liczba świadczy o tym, że przedsiębiorcy nie mają świadomości, iż muszą się wpisać do rejestru BDO, albo go zaktualizować, o co apelujemy”

– podkreśliła.

Zdaniem Fąfary-Leś, przedsiębiorcy mogli mylnie zasugerować się tym, że skoro mają już wpis do rejestru BDO dotyczący gospodarowania opakowaniami to nie muszą nic więcej robić.

„Tymczasem mamy do czynienia z dwoma różnymi ustawami: jedną dotyczącą opakowań i drugą, która wprowadza opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Stąd konieczność dokonania wpisu w BDO w tym zakresie lub poszerzenia go, jeżeli firma jest już w tej bazie”

– tłumaczy.

Zgodnie z unijną dyrektywą, od stycznia 2024 r. firmy muszą również pobierać opłaty za produkty jednorazowe z tworzyw sztucznych (20 grosz za kubek i 25 groszy za pojemnik na żywność), prowadzić ewidencję kupionych i wydanych opakowań oraz składać raz w roku sprawozdania do BDO.

W przyszłym roku, do 15 marca, przedsiębiorcy także będą musieli złożyć takie sprawozdanie. Z tą różnicą, jak tłumaczy Fąfara-Leś, że w przyszłorocznym sprawozdaniu powinna być wyliczona i przekazana na konto urzędu marszałkowskiego opłata za wydane produkty.

Firmom za niedopełnienie obowiązków wynikających z dyrektywy SUP, w przypadku kontroli inspekcji handlowej, grożą wysokie kary.

Jak podała Fąfara-Leś, firma, która nie pobiera opłat za plastikowe kubki i pojemniki oraz nie zapewnia alternatywnych opakowań, może zostać ukarana kwotą od 500 zł do 20 tys. zł. Natomiast kara za nieprowadzenie ewidencji produktów jednorazowego użytku wynosi od 10 tys. zł aż do 100 tys. zł. 

Quiz wiedzy o słynnych powiedzonkach. Sprawdź swoją wiedzę!

Pytanie 1 z 15
Bać się własnego...

Świąteczne Targi Książki w Rzeszowie 2024

Zobacz naszą galerię!

Rzeszów Radio ESKA Google News
Autor:
Plastikowe kompasy od sprzedawcy grillów to pikuś. Co polska armia może kupić na chińskich portalach, aby wróg umarł ze śmiechu? Komentarz Adam Feder