Dworzec Rzeszów Główny gotowy. W środku znalazło się miejsce na kulturę [ZDJĘCIA]

2025-09-05 9:18

Od czwartku 4 września 2025 roku mieszkańcy Rzeszowa i regionu oficjalnie mogą skorzystać z odnowionego Dworca Rzeszów Główny. To ostatnia część wielkiego projektu przebudowy ścisłego centrum Rzeszowa, inwestycja, która łączy nowoczesną infrastrukturę transportową i drogową z przestrzenią kultury i życia społecznego.

Otwarcie dworca w Rzeszowie

Uroczystość oficjalnego oddania do użytku odnowionego i zmodernizowanego kolejowego Dworca Głównego w Rzeszowie odbyła się w czwartek po południu. – Wiem, że na ten moment pasażerowie kolei czekali długo. Cieszę się, że dziś następuje ta upragniona chwila. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować władzom samorządowym, prezydentowi Konradowi Fijołkowi za współpracę. Wiemy, że modernizacja tego budynku jest wkomponowana w szerszą inwestycję, która dotyczyła uporządkowania, przebudowania miejskiego terenu, który otacza dworzec – mówił podczas uroczystości w Rzeszowie Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.

 Bardzo cieszymy się z przebudowanego dworca, to będzie prawdziwe centrum miasta. Nie tylko komunikacyjne, ale także kulturalne i społeczne. Wszystkie powierzchnie, jakie będą na tym dworcu, a które nie będą służyć obsłudze ruchu pasażerskiego, jako miasto wynajmiemy. I w tych wynajętych przestrzeniach będzie toczyło się życie kulturalne, społeczne, artystyczne, wystawiennicze. Będzie tu i filia biblioteki, i filia naszej instytucji kultury – Estrady Rzeszowskiej oraz Rzeszowskiego Domu Kultury. Tu będzie tętniło życie – mówił prezydent Rzeszowa.

ZOBACZ: Tak wygląda dworzec Rzeszów Główny po remoncie 

Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne - część miejska

Projekt komunikacyjny w Rzeszowie składał się z dwóch części: realizowanej przez miasto i przez PKP. Od 1 marca 2024 r. miasto oddało do użytku Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. Centrum składa się z trzech zasadniczych elementów:

  • Dwupoziomowego układu komunikacyjnego - na poziomie „0” znajdują się perony i stanowiska autobusowe, przystanki przesiadkowe, zadaszenia, stojaki rowerowe Bike&Ride, ładowarki dla autobusów elektrycznych, a także nowe nasadzenia zieleni i instalacje fotowoltaiczne. Na poziomie -1 powstał wielostanowiskowy parking, postój taxi i podziemne dojście do peronów PKP.
  • Układu drogowego i transportowego – przebudowano ul. Bardowskiego i Grottgera, wybudowano rondo na skrzyżowaniu ul. Asnyka i ul. Grottgera, zmodernizowano układ komunikacyjny dla autobusów, wprowadzono nowoczesny system ITS, tablice informacji pasażerskiej i monitoring.
  • Przebudowanego Placu Dworcowego - przestrzeń zyskała nową aranżację, lepiej integrującą transport autobusowy, kolejowy, rowerowy i pieszy.\

Dworzec Rzeszów Główny - inwestycja PKP S.A.

Modernizacja dworca prowadzona była w latach 2022–2025 przez PKP S.A. i firmę Budimex S.A., w formule „zaprojektuj i buduj”.  Najważniejsze efekty:

  • przywrócenie modernistycznego wyglądu z lat 60. XX wieku,
  • przestronny, jasny hol o powierzchni 350 m² z lamelowym sufitem i nowoczesnym oświetleniem,
  • konserwacja historycznych mozaik,
  • nowe tablice elektroniczne, zegar, gabloty i ławki z portami USB,
  • pełna dostępność dla osób z niepełnosprawnościami,
  • energooszczędne systemy grzewcze i wentylacyjne z odzyskiem ciepła, stolarka okienna i drzwiowa,
  • bezpośrednie zejście na poziom -1 z parkingiem, toaletami i lokalami usługowymi.

Dworzec jako centrum kultury

Nowością jest także nadanie dworcowi funkcji kulturalnych. W budynku powstaje: Biblioteka na Dworcu - otwarta przestrzeń z książkami, czytelnią, kawiarnią, miejscem spotkań autorskich, warsztatów i koncertów. To rozwiązanie unikatowe w skali kraju, łączące podróżowanie z kulturą i edukacją

Miasto chciałoby również ożywić puste tereny kolejowe, takie jak zabytkowa hala wachlarzowa, które mogą stać się przestrzenią nowoczesnej kultury, wydarzeń społecznych i artystycznych.

Historyczne znaczenie dworca w Rzeszowie

Dworzec Rzeszów Główny to obiekt o bogatej przeszłości. Pierwsza stacja kolejowa powstała tu w 1858 roku wraz z doprowadzeniem linii Kolei Galicyjskiej Karola Ludwika. W kolejnych dekadach budynek był przebudowywany - m.in. w latach 1889 -1890 (stacja węzłowa, wiata peronowa), 1908 - 1909 (rozbudowa w stylu secesyjnym), 1961–1962 (modernistyczna przebudowa). Dworzec ucierpiał podczas I wojny światowej (spalony przez wycofujących się Rosjan) i II wojny światowej (bombardowania w 1939 r.). Dzisiejsza modernizacja, prowadzona pod nadzorem konserwatorów, uszanowała jego powojenną modernistyczną tożsamość, zachowując elementy o najwyższej wartości historycznej.

Sławosz Uznański XXXIV Forum Ekonomiczne w Karpaczu