Parkowanie auta ze skręconymi kołami. Warto czy nie warto?
Zdarzyło ci się kiedyś przechodzić obok zaparkowanego samochodu i zauważyć, że jego koła są skręcone, mimo że pojazd stoi w miejscu? Dla wielu osób jest to dziwne, a nawet może wydawać się błędem kierowcy. W rzeczywistości jednak skręcanie kół po zaparkowaniu to sprytny i praktyczny trik, który może poprawić bezpieczeństwo, ochronić auto i... zapobiec kosztownym problemom. Choć nie każdy o tym wie, wielu doświadczonych kierowców stosuje tę metodę świadomie – i z bardzo dobrych powodów.
Najważniejszym powodem, dla którego warto skręcać koła podczas parkowania, jest bezpieczeństwo. Szczególnie na pochyłościach (np. na wzgórzach czy podjazdach) skręcenie kół może znacząco zmniejszyć ryzyko stoczenia się pojazdu w przypadku awarii hamulca ręcznego. Jeśli auto znajdzie się w ruchu, skręcone koła sprawią, że zderzy się ono z krawężnikiem zamiast swobodnie zjeżdżać w dół. To prosty sposób, by zamortyzować potencjalne skutki zaniedbania lub usterki – i zapobiec groźnym kolizjom.
Przykład? Parkując pod górę, należy skręcić koła od krawężnika – jeśli auto zacznie się toczyć, zatrzyma się, gdy koła się z nim zetnką. Gdy parkujemy z kolei z górki, koła powinny być skręcone w stronę krawężnika. Ten manewr może dosłownie uratować życie – lub przynajmniej portfel – kierowcy i innym uczestnikom ruchu.
Nie parkujesz auta ze skręconymi kołami? Lepiej zacznij
Choć może się to wydawać nieco naciągane, skręcenie kół może również utrudnić kradzież samochodu. Złodzieje, którzy próbują odholować pojazd lub sforsować jego zabezpieczenia, mogą mieć więcej trudności, gdy koła są maksymalnie skręcone. Taki samochód trudniej jest ustawić w linii prostej, co utrudnia szybkie odjechanie lub wciągnięcie auta na lawetę.
Niektórzy kierowcy dodatkowo zabezpieczają kierownicę blokadą, co w połączeniu ze skręconymi kołami daje podwójną ochronę. W sytuacji, gdy liczy się każda sekunda, może to skutecznie zniechęcić potencjalnych złodziei.
Wśród niektórych kierowców krąży opinia, że pozostawienie samochodu z kołami skręconymi podczas postoju może prowadzić do nadmiernego zużycia elementów zawieszenia lub układu kierowniczego. W rzeczywistości jednak takie obawy są nieuzasadnione – nowoczesne konstrukcje zawieszeń i układów kierowniczych są projektowane z myślą o pełnym zakresie pracy kół, także w czasie postoju.
Skręcone koła nie powodują żadnych naprężeń ani przeciążeń, które mogłyby wpłynąć na ich żywotność. Kluczowe jest jedynie, aby nie zostawiać auta na skręconych kołach przez bardzo długi czas (np. miesiące), szczególnie na bardzo nierównej nawierzchni. W codziennym użytkowaniu – nawet przy częstym parkowaniu na skręcie – nie ma żadnego ryzyka uszkodzenia zawieszenia. To mit, który warto obalić.
