Pociąg wyjechał z dworca PKP w Rzeszowie o godzinie 16.30, a dosłownie kilka minut później uległ awarii. Z relacji naszego reportera, który wracał do domu wynika, że zaraz za Strażowem (dwa przystanki od rzeszowskiego dworca) pociąg zaczął gwałtownie hamować i zgasło światło.
- Stał tak przez ponad 1,5 godziny w szczerym polu i w ciemnościach. Co więcej, padło ogrzewanie. Drzwi do pociągu były początkowo zamknięte, ale gdy konduktor powiedział, że pociąg zastępczy z Rzeszowa zaraz przyjedzie, ludzie zaczęli otwierać drzwi – relacjonuje nasz reporter.
Jak dodaje, nowy pociąg przyjechał po zmarzniętych pasażerów około 18.30. - Konduktorzy pomagali pasażerom wydostać się z zepsutego pociągu i dostać się do kolejnego, bo dzielił ich od siebie kawałek drogi – mówi reporter.
Ciepły napój od obsługi? Nie w Polregio
Część pasażerów upominała się o ciepły napój, aby choć trochę się ogrzać. Do tego nie doszło, ponieważ jak tłumaczy nam Jan Prawelski z Polregio w ich pociągach nie ma takiej możliwości.
- Zapewnienie ciepłego napoju jest możliwe na dworcach kolejowych w sytuacji oczekiwania na opóźnione pociągi. Nie ma takiej możliwości w pociągach Regio z uwagi na to, że nie dysponują one wagonem restauracyjnym – mówi nam Prawelski.
I dodaje, że w awaryjnej sytuacji wdrażane są stosowne procedury, które mają zapewnić bezpieczeństwo pasażerów.
- Za bezpieczeństwo podróżnych odpowiada kierownik pociągu. W przypadku awarii pomiędzy stacjami kierownik pociągu w porozumieniu z dyspozytorem oddziałowym, oczekuje na pojazd zastępczy lub zamówioną komunikację zastępczą. Mając na uwadze bezpieczeństwo podróżnych, kierownik musi zapewnić możliwość bezpiecznej przesiadki. Obecne warunki atmosferyczne wymagają zachowania szczególnej ostrożności. W opisywanym przypadku przesiadka podróżnych odbyła się do innego pociągu. Kierownik pociągu nie może zgodzić się na dobrowolne opuszczenie przez podróżnych pociągu, jeśli uzna, że zagraża to ich bezpieczeństwu – wyjaśnił Jan Prawelski.
Opóźnienia pociągów i awarie. Można reklamować bilet?
- Mając na uwadze panujące od niedzieli warunki pogodowe, tj. intensywne opady śniegu, mamy do czynienia z opóźnieniami pociągów. Za część kursów wprowadzona była komunikacja zastępcza. Takich przypadków jak opisany więcej nie było – dodaje Jan Prawelski.
Czy w takich sytuacjach możemy starać się o reklamację?
- Podróżni zawsze mają prawo do złożenia reklamacji na przejazd. Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie. Reklamację można złożyć online wypełniając stosowny formularz na naszej stronie internetowej www.polregio.pl - przekazał.