Sześciu wykonawców chętnych na zaprojektowanie i stworzenie odcinka S19
Poznaliśmy oferty wykonania odcinka drogi S19 Lutcza – Domaradz. Chęć podjęcia się zaprojektowania i budowy ostatniego fragmentu trasy Via Carpatia na Podkarpaciu wyraziło sześciu wykonawców. Podczas pierwszego otwarcia ofert róznica pomiędzy cenami była zbyt duża, w związku z czym zdecydowano się na przesunięcie terminu. Początkowo rozrzut cenowy był na poziomie ponad 60 procent, obecnie to około 20 procent. Jak podkreśla rzecznik prasowy GDDKiA Joanna Rarus - Trend stabilizacji rynku potwierdzają też znaczące obniżenia ofert i utrzymanie wartości przez niektórych oferentów z poprzednich dwóch otwarć. Konieczna jest właściwa kalkulacja i ocena ryzyka przez oferentów, uwzględniająca budowę po skończonych pracach projektowych, kiedy stabilizacja rynku będzie postępować.
Kwota, jaka ma zostać przeznaczona na finansowanie realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S19, wynosi 1 216 101 000 zł. Tak przedstawia się zestawienie ofert firm, które zgłosiły się do przetargu:
- Konsorcjum firm Mirbud (lider), Kobylarnia i Interbudmontaż (partnerzy) - 1 384 471 942,35 zł,
- Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret - 1 416 239 220 zł,
- Stecol - 1 447 965 622,95 zł,
- Konsorcjum firm Budimex (lider), Gülermak (partner) - 1 489 683 602,63 zł,
- PORR - 1 514 915 277,57 zł,
- China Road and Bridge Corporation - 1 649 445 047,61 zł.
Polecany artykuł:
Prace potrwają 53 miesiące od daty podpisania umowy
W poprzednich dwóch przetargach mieliśmy do czynienia nie tylko z przekroczeniem kosztorysu, ale też z dużymi różnicami wysokości ofert, sięgającymi od 111 do 176 proc. wartości naszego kosztorysu. Jego wysokość we wszystkich przetargach była taka sama. W pierwszym przetargu minimalna oferta wynosiła 1 351 770 000 zł, a maksymalna 2 139 661 614,41 zł. W drugim przetargu rozrzut ofert wynosił od 1 413 898 038 do 2 129 408 211,24 zł. Obecnie zakres cenowy jest mniejszy i wynosi od 114 do 136 proc., co wskazuje na stabilizację rynku budowlanego. Niektórzy z wykonawców znacząco obniżyli swoje oferty, a pozostali utrzymali je lub podnieśli – zaznacza Joanna Rarus.
Omawiany fragment szlaku Via Carpatia będzie miał długość 6,4 km. Trasa przebiegać będzie po zróżnicowanym wysokościowo terenie, charakteryzującym się skomplikowaną budową geologiczną (flisz karpacki). Inwestycję z perspektywy realizacyjnej należy traktować jako skomplikowaną i wymagającą, lecz w efekcie finalnym kierowcy zyskają jedną z ciekawszych tras widokowych w województwie podkarpackim. Według planów, prace projektowe i roboty budowlane mają zostać ukończone w ciągu 53 miesięcy od daty podpisania umowy.