- Na budowie tunelu S19, stanowiącego część Via Carpatii, zakończono drążenie pierwszej nitki o długości 2255 metrów; tunel drążyła maszyna TBM "Karpatka".
- Tunel powstaje w systemie "Projektuj i buduj", a jego wartość przekracza 2,2 mld zł; oprócz tunelu powstaną estakady, wiadukty i inne elementy infrastruktury.
- Po serwisie maszyna TBM wiosną rozpocznie drążenie drugiej nitki tunelu; cała konstrukcja będzie składać się z dwóch naw połączonych przejściami.
- Droga S19, jako część Via Carpatii, ma połączyć Europę Północną i Południową, a odcinek Rzeszów Południe–Babica jest kluczowym elementem tej trasy.
- Więcej informacji znajdziesz na eska.pl
Historyczny moment na budowie tunelu S19
Podczas uroczystości minister infrastruktury Dariusz Klimczak podkreślał znaczenie inwestycji dla całego regionu. Jego zdaniem zakończenie pierwszego etapu to symbol współpracy i determinacji tysięcy osób, które realizują ten wymagający projekt. Zdaniem ministra tunel stanie się jednym z najbardziej imponujących obiektów infrastrukturalnych w Polsce.
– Ten tunel to nadrabianie zaległości, spełnianie marzeń o naprawdę bardzo dobrych, wygodnych, szybkich drogach w tej części Polski… – mówił Klimczak. Podkreślił także, że inwestycja jest przykładem skutecznego wykorzystania środków i współpracy, którą można się chwalić w całej Europie.
Tunel drążyła maszyna TBM „Karpatka” – kolos o długości 114 metrów, szerokości ponad 15 metrów i wadze blisko 4,5 tysiąca ton. Przy każdej zmianie pracowało przy niej 55 osób, które musiały zmierzyć się m.in. z opóźnieniami spowodowanymi wykryciem metanu.
Nowoczesna technologia i ogrom pracy
Minister Klimczak przypomniał, że podobne tunelowe inwestycje powstają również w innych częściach kraju – m.in. w Limanowej, Łodzi, Szczecinie i pod Warszawą. Podkreślał, że rząd stawia na rozwój bezpiecznej i nowoczesnej infrastruktury drogowej.
Na miejscu był również szef GDDKiA, Paweł Woźniak. Zapowiedział, że jeszcze w tym roku na Podkarpaciu przejezdne będą dwa odcinki S19 – od Krosna do Dukli. Łącznie w całej Polsce w 2024 r. oddanych ma zostać 200 km nowych dróg.
Z kolei prezes Mostostalu Warszawa Jorge Calabuig Ferre zapewnia, że drążenie tunelu na S19 to jedno z największych wyzwań realizacyjnych w historii firmy. – Tak wielka góra, połączona z warunkami geologicznymi fliszu karpackiego, sprawiły, że projekt ma unikalny charakter – wyjaśniał. Podczas prac wywieziono około miliona ton urobku i złożono 11 tysięcy segmentów tworzących wewnętrzną obudowę tunelu.
Co dalej z budową Via Carpatii?
Po przebiciu pierwszej nitki tunelu TBM przejdzie pełen serwis, zostanie obrócona i wiosną rozpocznie drążenie drugiej części. Cała konstrukcja będzie liczyć 2255 metrów i składać się z dwóch naw połączonych 15 przejściami poprzecznymi. Każda z nich będzie miała dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny.
Projekt realizowany jest w systemie „Projektuj i buduj”, a jego wartość przekracza 2,2 mld zł. Oprócz tunelu powstają estakady, wiadukty, przejścia dla zwierząt, lądowiska LPR oraz pierwsze na Podkarpaciu Centrum Zarządzania Tunelem.
Droga S19 tworzy polski fragment szlaku Via Carpatia, który łączyć będzie Europę Północną i Południową. W Polsce jego długość wyniesie około 700 km, a odcinek Rzeszów Południe–Babica ma stać się jednym z najważniejszych elementów tej trasy.