- WSPiA wprowadza innowacyjny Model Punktowego Zaliczania Przedmiotów, mający na celu zwiększenie efektywności nauczania i motywacji studentów.
- Zamiast tradycyjnych ocen, studenci zdobywają punkty za aktywność na zajęciach, w tym na obowiązkowych i fakultatywnych ścieżkach, co przekłada się na ocenę końcową.
- Nowy system kładzie nacisk na zajęcia praktyczne, warsztaty i kliniki dydaktyczne, redukując liczbę wykładów i promując systematyczną pracę.
- Więcej informacji przeczytasz na Eska.pl
Rewolucyjna zmiana na uczelni w Rzeszowie
Model Punktowego Zaliczania Przedmiotów opiera się na kilku filarach i założeniach, których ostatecznym celem jest podnoszenie efektywności i jakości kształcenia poprzez lepszą dydaktykę i lepsze motywowanie studentów do tej nauki.
W ramach nowego modelu oferujemy lepszą jakość i wyższy poziom nauczania. U podstaw tego modelu leży założenie, że jeżeli chcemy mieć dobrze wykształconych absolwentów, nie wystarczy dobrze nauczać, co robimy, lecz należy w dużo większym stopniu wpływać na ich motywację i ambicję, zwiększać ich poczucie wartości i satysfakcji z osiąganych sukcesów – tłumaczy prof. Jerzy Posłuszny, Rektor WSPiA.
ZOBACZ: TOP samochodów dla młodych kierowców według AI

Na tej uczelni nie ma ocen, są punkty
W WSPiA zaliczenie przedmiotu nie kończy się, jak dotychczas, czyli oceną z egzaminu. Polega na systematycznym uzyskiwaniu przez studenta punktów, które odzwierciedlają jego postęp w zdobywaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji. W subiektywnej opinii studentów oceny często ich demotywują, bo nie zawsze bywają obiektywne. Nowy model przenosi punkt ciężkości kształcenia na zajęcia interaktywne i praktyczne, dlatego najwięcej punktów można zdobyć właśnie na takich zajęciach.
Nowy Model Kształcenia jest złożonym systemem merytorycznym i organizacyjno-informatycznym. Na system ten – oprócz punktowego zaliczania przedmiotów – składają się nowatorskie rozwiązania dydaktyczne, takie jak: Edukator (elektroniczny asystent studenta), MIX-edukacyjny, Kliniki Dydaktyczne, 5-scieżkowe kształcenie praktyczne.
Przez cały semestr student zbiera punkty za aktywność z danego przedmiotu objętego systemem na siedmiu drogach. Cztery są obowiązkowe:
- egzamin,
- ćwiczenia,
- warsztaty,
- kliniki dydaktyczne.
Pozostałe trzy: MIX, obecność na zajęciach, inne aktywności – jako fakultatywne – stwarzają możliwość uzyskania dodatkowych punktów pozwalających podnieść końcową ocenę.

i
W ramach dróg obowiązkowych ustalane są minimalne liczby punktów, które student musi zdobyć, aby uzyskać zaliczenie danego przedmiotu. Kolejne punkty to oczywiście lepsza ocena końcowa. Oznacza to, że student ma wyraźnie zaznaczoną metę, do której dąży, systematycznie pracując na swój sukces. Wszystkie zebrane punkty przeliczane są na końcową ocenę z danego przedmiotu, według ustalonego przelicznika. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom informatycznym każdy student może na bieżąco śledzić, jak powiększa się jego dorobek punktowy. Studenci, którzy zdobędą najwięcej punktów, uzyskują status „studenta wyróżniającego” oraz członkostwo w Klubie Najlepszego Studenta WSPiA.
Mniej wykładów, więcej praktycznych zajęć
Uczelnia odeszła od tradycyjnych form dydaktycznych, ograniczając liczbę wykładów na rzecz bardziej praktycznych zajęć. Przedmioty wiodące – najważniejsze dla wykształcenia studentów – odbywają się w formie quadriad. Składają z: wykładów/konwersatoriów, ćwiczeń, warsztatów i klinik dydaktycznych.
Sam wykład i ćwiczenia nie dają już możliwości praktycznej nauki przedmiotu. Dlatego w WSPiA wprowadziliśmy dodatkowe formy prowadzone przez doświadczonych praktyków tj. warsztaty i kliniki dydaktyczne. Dzięki temu na warsztatach studenci rozwijają i utrwalają wiedzę poprzez rozwiązywanie zadań praktycznych. Nowością są także kliniki dydaktyczne polegające na rozwiązywaniu m.in. kazusów czy udziale w dyskusji. Najważniejszą zaletą jest to, że młodzi ludzie, pracując w grupach, uczą się współpracy – tłumaczy prof. Jerzy Posłuszny, Rektor WSPiA.
Nowy system od samego początku chwalą studenci WSPiA. Według nich najważniejsze jest to, że na koniec semestru jest mniej stresu. – Moja ocena końcowa nie zależy od subiektywnej oceny egzaminatora tylko ode mnie, ponieważ zdobywamy punkty przez cały semestr na siedmiu ścieżkach. Są i obowiązkowe ścieżki, ale mamy też trzy dobrowolne, pozwalające podnieść ocenę. To jest super, że sami decydujemy, na jaką ocenę pracujemy przez cały semestr – tłumaczy Faustyna Pyrek, studentka prawa w WSPiA.
Zauważyłam, że mocno się podciągnąłem w nauce dzięki systematyczności. Zamiast czekać do końca semestru na egzamin, regularnie przygotowuję się do zajęć, zdobywam punkty i zapamiętuję więcej. Mogę mobilnie na bieżąco sprawdzać stan moich punktów i dzięki temu wiem, nad czym muszę jeszcze popracować. PZP to też zdobywanie punktów za aktywność w ramach MIX-a Edukacyjnego. Punktowana jest aktywność w Kołach Naukowych. Tak samo, jak konferencje naukowe, warsztaty z gośćmi specjalnymi, spotkania z liderami różnych branż. Dodatkowe punkty to lepsza ocena końcowa – wyjaśnia studentka WSPiA.
Polecany artykuł: