Poza skróceniem czasu przejazdu do stolicy Polski czy Centralnego Portu Komunikacyjnego, zmniejszy się także czas podróży m.in. do Stalowej Woli, Tarnobrzegu, Ostrowca, Świętokrzyskiego oraz z centrum Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. - Dzisiaj na dojazd pociąg z Rzeszowa do Warszawy potrzeba minimum 4 godz., ponieważ jadą one okrężną trasą przez Kraków. Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że skrócimy ten czas prawie dwukrotnie, budując bezpośrednie połączenie z Warszawą. W dalszych planach mamy stworzenie tzw. magistrali wschodniej, która połączy Rzeszów z Lublinem i Białymstokiem – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.
Na ponad 40-kilometrowy łącznik składa się planowana linia kolejowa nr 58 - od stacji Łętowina do stacji Rzeszów oraz linia nr 632 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Cała trasa powstanie w ramach tzw. szprychy nr 6, która to połączy stolicę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą i Rzeszowem, a docelowo z Sanokiem.
CZYTAJ TAKŻE: RZESZÓW: Startuje Europejski Stadion Kultury2021! Gdzie koncert dzisiaj?
Pociągi będą się mogły rozpędzać do 250 km/h
Na nowo powstałej linii nr 58 pociągi będą się mogły rozpędzać do 250 km/h, na linii 632 zaś do lotniska Rzeszów-Jasionka- do 120 km/h. Dzięki temu, z Rzeszowa do Warszawy mieszkańcy regionu będą mogli dojechać już w 2 godziny i 15 minut, ze Stalowej Woli w 1 godz i 45 min, z Tarnobrzega w 1 godzinę i 55 min. lepiej będą mieć też mieszkańcy z południowej części województwa- z Jasła, Krosna i Sanoka dojazd potrwa niecałe 3 godziny, zaś z Przemyśla 3 godz i kwadrans.
Docelowo w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego w naszym regionie powstanie 155 km nowych linii kolejowych, kolejne 173 zostaną zmodernizowane. Pierwsze prace mają się rozpocząć w 2023 roku i mają potrwać do końca 2027r.