Zmiany są związane z wdrożeniem Rejestru Dokumentów Paszportowych. Według urzędników nie będziemy musieli wypełniać wniosku ręcznie. Ten ma być uzupełniony elektronicznie. Przy odbiorze będziemy musieli tylko potwierdzić swoje dane i złożyć podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu.
– Jeżeli przy wypełnianiu wniosku podasz swój numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostaniesz powiadomiony o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru. Przy odbiorze paszportu organ wydający będzie mógł potwierdzić twoją tożsamość także na podstawie odcisku palca – informują urzędnicy PUW.
Dzięki nowym e-usługom sprawdzimy też swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych, czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru, ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego. Osoby, które złożyły wniosek o paszport za granicą, będą też mogły potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier.
Zgłoś online utratę paszportu
Jeśli będziemy chcieli zgłosić utratę lub uszkodzenia paszportu albo innego dokumentu paszportowego, będzie można zrobić online w trzech prostych krokach:
- Zweryfikuj swoją tożsamość online. Możesz to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
- Wejdź na portal gov.pl w zakładkę „Usługi dla Obywatela”. Znajdź e-usługę „Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego”.
- Kliknij „Wyślij zgłoszenie” i potwierdź za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Polecany artykuł: