Obwodnica Leska wbrew głosom mieszkańców
Przy planowaniu obwodnicy Leska pod uwagę brano trzy warianty poprowadzenia trasy omijającej centrum miasta. Z wariantem numer dwa nie zgadzali się mieszkańcy Leska oraz wsi Huzele, argumentując, że taki kształt obwodnicy nie pomoże skutecznie odciążyć centrum miasta, a konieczne będzie wyburzenie domów. Zarząd Województwa Podkarpackiego podjął jednak decyzję o wyborze tego wariantu, twierdząc, że będzie najlepiej spełniał wszystkie założenia.
Podjęliśmy decyzję o wyborze przebiegu planowanej obwodnicy Leska w ciągu drogi wojewódzkiej nr 894 po naprawdę głębokiej i precyzyjnej analizie. Każda tego typu inwestycja powoduje mniejsze lub większe skutki społeczne. Wybór tego wariantu naszym zdaniem jest najmniej kłopotliwy – zaznacza marszałek Władysław Ortyl.
Ze zdaniem marszałka Ortyla nie zgadzają się mieszkańcy Leska i wsi Huzele, którzy od wielu miesięcy protestowali przeciwko takiemu wariantowi nowej drogi. Proponowali również tzw. obwodnicę północną, która według nich w lepszym stopniu upłynniłaby ruch drogowy w najbardziej wzmożonych okresach, a przede wszystkim nie zmuszałaby do wyburzenia domów i niszczenia środowiska naturalnego.
Głos w sprawie podjętej decyzji zabrali już niezadowoleni mieszkańcy, którzy niezmiennie sprzeciwiają się powstaniu obwodnicy. Przed nami kolejne miesiące i lata wspólnej walki o to, by ta inwestycja nie powstała. Ze swojej strony deklarujemy, że zrobimy wszystko, żeby tak było. Wspólnie powstrzymamy to szaleństwo - możemy przeczytać.
Polecany artykuł:
Konieczne wyburzenie domów
- Według wstępnych szacunków prawdopodobnie wyburzone mogą zostać 3 budynki, ale prowadzimy dalsze analizy aby było ich mniej. Samorząd Województwa Podkarpackiego pozyskał na budowę obwodnicy Leska 100 mln zł z Rządowego Programu Rozwoju Dróg. Jest to jedna z trzech inwestycji, obok obwodnic Łańcuta i Tyczyna, na które otrzymaliśmy duże środki z tego programu. Jest to dotacja celowa i może być wykorzystana tylko i wyłącznie na realizację obwodnicy Leska. Sejmik Województwa zabezpieczył na ten cel 82 miliony zł, a za przekazaniem takiej kwoty głosowali wszyscy obecni radni koalicji rządzącej jak i większość opozycji. Nie było głosu przeciwnego, ponieważ kierowali się przesłankami merytorycznymi. Jeśli zajdzie taka potrzeba jesteśmy gotowi zwiększyć dofinasowanie lub zaproponować inwestycje komplementarne dla Leska. Nie stać nas na rezygnację z tak cennej inwestycji – dodaje Władysław Ortyl w oficjalnym komunikacie.
W związku z podjętą decyzją, Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie kontynuował prace projektowe, mające na celu uzyskanie tak zwanej decyzji środowiskowej. Znamy już wszystkie szczegóły obwodnicy Leska.
WARIANT nr 2 - podstawowe informacje:
- długość odcinka: ok 4,5 km,
- łączna liczba obiektów inżynierskich: 4
- liczba budynków mieszkalnych do wyburzenia: 3
- długość przebiegu przez obszary Natura 2000 Dorzecze Górnego Sanu: 321 m,
- długość przebiegu przez tereny chronione przyrodniczo przez Wschodniobeskidzki Obszar chronionego krajobrazu: 2493 m,
- długość odcinków o pochyleniu niewele powyżej 3%: 0 m
- prowadzenie trasy przy wykorzystaniu istniejących dróg publicznych [m]: ok. 540 m
ZOBACZ: NOWE AUTOBUSY MKS. W KIETNIU ZOBACZYMY JE NA DROGACH