Na Podkarpaciu testowano lewitujący pociąg

i

Autor: Fot. Nevomo/materiały prasowe

Wydarzenia

Na Podkarpaciu testowano lewitujący pociąg. Jest o wiele szybszy niż tradycyjne!

2023-10-19 9:39

W Nowej Sarzynie na Podkarpaciu przeprowadzono testy pierwszego na świecie pociągu, który lewituje. - Pomyślnie przeprowadzone testy dowiodły, że pojazdy kolejowe mogą lewitować na konwencjonalnych liniach kolejowych – czytamy w komunikacie firmy Nevomo. Tego typu pociągi mogą poruszać się znacznie szybciej niż klasyczne.

Testy lewitującego pociągu na Podkarpaciu

Testy pociagu MagRail potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia. Podczas testów na ponad 720-metrowym odcinku toru testowego Nevomo w Nowej Sarzynie, w województwie podkarpackim, pojazdy MagRail osiągnęły prędkość 135 km/h, wykorzystując lewitację i stabilnie utrzymując się w klasycznym torze kolejowym – donosi firma Nevomo w przesłanym do redakcji komunikacie. Lewitujący pociąg waży 2 tony i jest długości 6 metrów. Jak podaje firma, w czasie testów pojazd zaczął lewitować przy prędkości około 70 km/h, a do 100 km/h rozpędził się w zaledwie 11 sekund.

Docelowo szybkie pociągi pasażerskie MagRail mają poruszać się po liniach kolejowych z prędkością do 550 km/h, znacznie skracając czas podróży – zapewnia firma.

ZOBACZ: Podkarpacie wyludnia się. Tylu mieszkańców zostanie do 2060 roku

Lewitujący pociąg – co to takiego?

Testy lewitującego pociągu można było przeprowadzić na Podkarpaciu dzięki ponad trzyletnim badaniom i testom. Te wykazały, że możliwe jest zmodernizowanie istniejącej już infrastruktury kolejowej "za pomocą silnika liniowego i urządzeń lewitacji magnetycznej".

Po raz pierwszy w historii kolei pojazd szynowy poruszał się nie po istniejących torach, ale nad nimi, bez tarcia. Pokazuje to, że nasza technologia to nie tylko wizja przyszłości; to rzeczywiste rozwiązanie na teraz. Rozwiązanie dla bardziej ekologicznej i lepiej skomunikowanej Europy. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę, będziemy mogli zaoferować efektywne i przyjazne dla środowiska podejście do modernizacji transportu kolejowego, zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu– mówił Przemek Ben Pączek, prezes zarządu i współzałożyciel Nevomo.

Lewitujące pociągi – jak mogłyby funkcjonować?

Według twórców lewitującego pociągu, zamiast kursować według stałych rozkładów jazdy, pociągi MagRail będą mogły być dostępne dla pasażerów, dostosowując się do zapotrzebowania na stacjach. Podobnie jak w przypadku systemów metra, ale na trasach międzymiastowych.

Wagony będą mogły poruszać się samodzielnie i po prostu dostosowywać liczbę wagonów składu "w locie". W tym celu wystarczyłaby modernizacja wybranych odcinków lub całych linii kolejowych, eliminując potrzebę budowy całkowicie nowej infrastruktury transportowej – zaznacza Nevomo.

Najkrótsza ulica w Polsce ma tylko 22 metry! Nikt przy niej nie mieszka