Mniejszy ruch w galeriach handlowych
Ruch w centrach i galeriach handlowych spadł w ubiegłym roku o 3,5 proc. w porównaniu z 2023 rokiem - wynika z cyklicznego raportu, wydawanego przez firmę technologiczną Proxi.cloud.
Spadek ruchu nie jest znaczny, więc nie powinien być odczuwalny dla handlu. Zjawisko to można w dużej części tłumaczyć zmianą przyzwyczajeń zakupowych części społeczeństwa, np. korzystaniem z platform e-commerce. Wśród innych potencjalnych czynników można wymienić spadek konsumpcji i rozwój asortymentu dyskontów oraz wielkopowierzchniowych sklepów sieci spożywczych – skomentował Mateusz Nowak z Proxi.cloud.
Jak przypomniano w raporcie, w I połowie 2024 roku pojawiły się prognozy, że piłkarskie Mistrzostwa Europy (rozgrywane od 14 czerwca do 14 lipca ub.r.), a także Letnie Igrzyska Olimpijskie (trwające od 26 lipca do 11 sierpnia ub.r.) zwiększą ruch w centrach i galeriach. Z przedstawionych w raporcie danych wynika, że tylko pierwsza z tych imprez sportowych mogła przyczynić się do krótkotrwałego wzrostu ruchu w czerwcu, kiedy na turnieju odbywały się mecze reprezentacji Polski.
W lipcu i sierpniu nastąpiły spadki ruchu. Nie widzimy więc przesłanek do tego, aby stwierdzić, że Igrzyska Olimpijskie spowodowały jego zwiększenie w tych obiektach. Trudno jednak ocenić, jak wyglądałby ruch, gdyby tych imprez nie było – zauważył Mateusz Chołuj, cytowany w informacji.
ZOBACZ: Na Podkarpaciu jest najbiedniejsza gmina w Polsce - gmina Dydnia
Tutaj więcej osób chodzi do galerii handlowych
Biorąc pod uwagę szczegółowe dane przedstawione w raporcie widać, że w 2024 roku ruch w centrach i galeriach handlowych wzrósł w ujęciu rocznym w czterech województwach: mazowieckim – o 5,5 proc.,
- świętokrzyskim – 5,3 proc.,
- opolskim – 2,5 proc.
- łódzkim – 1,3 proc.
Mieszkańcy Podkarpacia przestali chodzić do galerii
Z kolei spadki odnotowano w 12 pozostałych województwach; największe z nich dotyczą: warmińsko-mazurskiego – 9,6 proc., lubelskiego – 8,9 proc. i podkarpackiego – 8,6 proc.
Zróżnicowanie dynamiki w poszczególnych województwach wynika z wielu czynników, których wpływ nie został sprawdzony podczas tej konkretnej analizy. Niemniej można przypuszczać, że znaczenie ma zróżnicowana sytuacja społeczno-ekonomiczna w poszczególnych częściach kraju. Ponadto trzeba pamiętać o czynnikach losowych, a więc o możliwych remontach części tych obiektów handlowych. Na dane wpływać może też różne tempo ekspansji sieci dyskontów w poszczególnych regionach – wskazał Nowak.
W raporcie wykorzystano dane zebrane w ciągu 12 miesięcy 2024 r. i analogicznego okresu 2023 r. Wielkość próby wyniosła ponad 1 mln 478 tys. 644 unikalnych konsumentów. Wejście badanej osoby było zarejestrowane jako wizyta w danej galerii lub centrum handlowym, jeśli trwała co najmniej 2 minuty i nie więcej niż 2 godziny. Zbadano ruch w 710 placówkach.
Dane zostały zgromadzone poprzez sieć aplikacji mobilnych wykorzystujących technologię z wykorzystaniem metody geofencing, pozwalającą na identyfikację wejść i wyjść z wyznaczonych stref, wykorzystującą usługi lokalizacji urządzeń mobilnych.
Polecany artykuł: