Rzecznik Praw Obywatelskich, Marcin Więcek przekazał w komunikacie, że do jego biura spływają masowe skargi na opłaty za abonament RTV. Polacy skarżą się na wiele spraw związanych nie tylko z przeprowadzaniem kontroli, ale także wystawianiem wezwań do zapłaty. Wśród nieprawidłowości znalazły się także wysyłanie upomnień na niewłaściwy adres, albo pomyłkowo do osób o zbieżnych imionach i nazwiskach.
- Skarżący zwracają też uwagę na szereg nieprawidłowości związanych z procedurą egzekwowania opłat abonamentowych – informuje RPO.
I dodaje w komunikacie, że chodzi m.in. o „automatyczne i masowe kierowania przez Pocztę Polską spraw obywateli do egzekucji zaległego abonamentu. Problem ten dotyczy w szczególności osób starszych, schorowanych, z niepełnosprawnościami, znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej. Niejednokrotnie nie wiedzą one, w jaki sposób i gdzie mogą szukać pomocy prawnej”.
Masowe skargi na opłaty za abonament RTV
Nieprawidłowości, o których wspomina Rzecznik Praw Obywatelskich jest więcej. Zdarzają się sytuacje, kiedy Poczta Polska wzywała do zapłaty zaległych opłat, bez dokładnego sprawdzenia, czy te należą się.
- Przykładowo, wezwania takie były kierowane do osób, które już dawno zgłosiły zaprzestanie używania odbiornika z uwagi na zmianę miejsca zamieszkania. W postępowaniu egzekucyjnym żądano przedstawienia dokumentów dotyczących skutecznego wyrejestrowania odbiornika po upływie kilkunastu lat - nawet w przypadku osób, które przestały korzystać z odbiornika, bo wyprowadziły się za granicę – czytamy.
Dodatkowo, zdarzały się sytuacje, w których „żądania zapłaty kierowane przez Pocztę Polską obejmowały okresy, kiedy opłata była już nienależna”.
- Miały też miejsce przypadki wysyłania upomnień na niewłaściwy adres lub pomyłkowo do osób o zbieżnych imionach i nazwiskach. RPO zwraca uwagę na przypadek, gdy Poczta Polska wystosowała do obywatela żądanie zapłaty opłat abonamentowych, pomimo tego, że w sprawie w ogóle nie doszło do zarejestrowania odbiornika – wylicza RPO.
Rzecznik Praw Obywatelskich pisze do premiera
Marcin Więcek, Rzecznik Prawo Obywatelskim uważa, że konieczne są kompleksowe zmiany aktualnego stanu prawnego. Zwraca uwagę, że pomimo wielu zapowiedzi reformy systemu opłat za abonament, problem pozostaje bez zmian.
- Niestety nie ma też wyraźnych perspektyw na jego szybkie rozwiązanie. Pilnych systemowych działań naprawczych wymagają też dostrzeżone nieprawidłowości w funkcjonowaniu Poczty Polskiej i KRRiT. Dlatego w trosce o ochronę praw obywateli RPO Marcin Wiącek prosi premiera Mateusza Morawieckiego o ustosunkowanie się do sygnalizowanych przez Rzecznika kwestii – czytamy w komunikacie RPO.
Pełny komunikat RPO dostępny jest >>TUTAJ<<.
Źródło: Biuletyn Informacji Publicznej RPO