Kontrole knajp i restauracji w Rzeszowie w 2024 roku
Skontrolowano kilkaset małych lokali gastronomicznych, restauracji, lokali typu fast food, barów mlecznych, smażalni ryb i innych.
Inspekcja Handlowa każdego roku przeprowadza kontrole w placówkach gastronomicznych – zarówno planowe, jak i doraźne, wynikające np. z sygnałów z rynku. W ramach kontroli sprawdziliśmy, czy przedsiębiorcy: rzetelnie obsługują konsumentów, prawidłowo uwidaczniają ceny, używają legalizowanych wag, pobierają opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, zamieszczają wymagane informacje o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych i zakazie palenia wyrobów tytoniowych – czytamy w raporcie UOKiK.
Najczęstszą nieprawidłowością okazało się nieprawidłowe uwidacznianie cen. Aż w 56,5% skontrolowanych lokali dopatrzono się uchybień w tym zakresie. W praktyce jest to:
- Brak informacji o gramaturze lub ilości potrawy w menu.
- Brak cennika w ogóle.
- Różnica między ceną w menu a ceną na rachunku.
W 22,8% skontrolowanych lokali ujawniono także korzystanie z nielegalizowanych wag, co doprowadzało do niewłaściwej gramatury oferowanych porcji jedzenia.
W 10,6% skontrolowanych lokali używano innych składników, niż te podane w menu. Najczęściej oryginalne produkty podmieniano na:
- Ser feta – ser typu feta, np. „Favita”.
- Oscypek – rolada ustrzycka lub inny ser wędzony.
- Parmezan – tańsze sery dojrzewające.
- Szynka parmeńska – inne rodzaje szynki dojrzewającej.
- Sok porzeczkowy czy ananasowy – nektar lub napój z tych owoców.
- Śmietana – miks tłuszczowy.
- Filet z soli – filet z limandy żółtopłetwej.
- Wołowina – drobno rozdrobiony, mrożony wyrób wołowo-drobiowy.
Gdzie w Rzeszowie wykryto nieprawidłowości i jakie? Wszystkie informacje znajdziesz w zestawieniu poniżej:
Co robić, gdy zostaniesz oszukany? UOKIK podpowiada
UOKiK podpowiada jak reagować, gdy podejrzewamy, że mogliśmy zostać oszukani w lokalu gastronomicznym:
- Zwróć uwagę na cennik: Cennik w każdym lokalu gastronomicznym powinien być ogólnodostępny dla klientów – wewnątrz lub na zewnątrz lokalu, musi zawierać zarówno gramaturę, jak i cenę za dany produkt.
- Nie zgadzaj się na podmianę składników: Serwowanie potraw niezgodnych z opisem w karcie menu – szczególnie zamiana składnika spowodowana np. chwilowym brakiem produktu – jest niedopuszczalna bez zgody konsumenta. Każda zmiana bez wcześniejszego poinformowania klienta podlega reklamacji.
- Sprawdź paragon: Cena na paragonie musi być zgodna z podaną w cenniku – zastrzeżenia od razu wyjaśnij z przedsiębiorcą.
- Zgłoś nieprawidłowości: Nierzetelną obsługę oraz nieprawidłowości dotyczące cennika możesz zgłosić bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej.
- Zgłoś problemy sanitarne: Niewłaściwe warunki sanitarne w lokalu oraz ewentualne zatrucie pokarmowe zgłoś do miejscowej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
- Zgłoś złą jakość potraw: Niewłaściwą jakość serwowanych potraw zgłoś bezpośrednio do właściwego wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) lub Głównego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (GIJHARS).
Polecany artykuł: