Spis treści
- Karpatka niedługo wgryzie się w glebę. Prace są już zaawansowane
- Kiedy zakończą się pracę z drążeniem tunelu S19?
Karpatka niedługo wgryzie się w glebę. Prace są już zaawansowane
Po sporym wyzwaniu, jakim był transport maszyny TBM na Podkarpacie, nadszedł czas na jej montaż. Karpatka, bo taką nazwę dla maszyny drążącej tunel wybrali internauci, jest już zamontowana w 65 procentach.
Do przenoszenia elementów wykorzystywane były dwa żurawie gąsienicowe o udźwigu 650 i 300 ton. Teraz oba zastosowano do zamontowania ważącej 400 ton tarczy skrawającej. Potwierdzeniem ogromnej skali realizowanego zadania są podstawowe dane dotyczące samej maszyny: średnica - 15,16 metra, masa całkowita - 4367 ton oraz zainstalowanych 471 narzędzi służących do wiercenia. TBM (tunnel boring machine) będzie drążyć na głębokości ponad 100 metrów, a jej maksymalny nacisk wynosi 31 700 ton – przekazuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA.
Kiedy zakończą się pracę z drążeniem tunelu S19?
Kolejnym etapem w pracach składania Karpatki będzie montaż suwnic oraz instalacji elektrycznych i hydraulicznych. Według planów GDDKiA, maszyna TBM rozpocznie drążenie tunelu w III kwartale tego roku, a zakończy w drugiej połowie 2025 roku. Tunel o długości 2255 metrów będzie się składał z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Na każdej nawie znajdą się dwa pasy ruchu, a także dodatkowy pas awaryjny. Technologia, know-how i maszyna do drążenia tunelu, która zostanie wykorzystana podczas budowy odcinka S19 Rzeszów Południe - Babica, zostały dostarczone przez firmę Acciona, partnera Mostostalu Warszawa – podkreśla Joanna Rarus.
Produkcja elementów obudowy tunelu, tak zwanych tubingów, odbywa się w hali bezpośrednio na placu budowy. Jest ona zlokalizowana w Lutoryżu, w miejscu, gdzie docelowo będzie funkcjonowało Miejsce Obsługi Podróżnych.
ZOBACZ: KARPATKA W PEŁNEJ KRASIE. NIEDŁUGO WGRYZIE SIĘ W GLEBĘ