Spis treści
- Jak sprawdzić faktyczny stan licznika w samochodzie?
- Jak sprawdzić, czy licznik w samochodzie był kręcony? Spróbuj tego
Jak sprawdzić faktyczny stan licznika w samochodzie?
Chyba nikt z nas kupując auto nie szuka egzemplarza z dużym przebiegiem. Wiele przejechanych kilometrów wiąże się zazwyczaj ze zwiększonym ryzykiem awarii, a niektóre części mogą być już bardzo zużyte. Przeglądając oferty samochodów używanych szukamy takiego, który będzie stanowił dla nas idealne połączenie. To przeważnie dobra cena i w miarę niski przebieg. Niestety, w niektórych przypadkach niski przebieg może być jedynie ingerencją poprzedniego właściciela lub handlarza. Cofanie liczników to popularna praktyka, która jest jednak w pełni nielegalna. Jak rozpoznać, czy dany samochód rzeczywiście przejechał tyle kilometrów, ile wskazuje licznik?
Wiele aut posiada fałszywy przebieg, ale pojawiają się nowe sposoby na walkę z tą nieuczciwą praktyką. Podczas corocznego przeglądu technicznego diagnosta zapisuje aktualny przebieg, a następnie przekazywany jest on do ogólnodostępnej bazy znajdującej się na stronie historiapojazdu.gov.pl. Stan licznika może zweryfikować także policjant podczas rutynowej kontroli. Można zatem stwierdzić, że o oszustwo jest aktualnie trudniej, ale niektórzy i tak próbują nienaturalnie odmłodzić samochody na sprzedaż. System posiada jednak sporo wada. Główną jest to, że działa wyłącznie w Polsce i obejmuje krajowe samochody. A statystyki nie kłamią. Większość używanych samochodów pochodzi z zagranicy, a konkretnie z zachodniej Europy. Najwięcej samochodów sprowadzamy z Niemiec, a tam obniżanie przebiegów jest niezwykle popularne. Ich jednak nie znajdziemy już w bazie danych.
Polecany artykuł:
Jak sprawdzić, czy licznik w samochodzie był kręcony? Spróbuj tego
Jest kilka ważnych kwestii, na które warto zwracać uwagę podczas zakupu używanego samochodu. Z pewnością zauważy je doświadczona osoba, ale niektóre rzeczy rzucą się w oczy nawet kierowcom niezaznajomionym z tematem. O czym konkretnie mowa?
- Mocno zużyte wnętrze samochodu. Zniszczona tapicerka, popękane fotele, przetarta kierownica czy trzeszczące plastiki. To może świadczyć, że faktyczny przebieg jest wyższy.
- Stan silnika. Zwróćmy uwagę na wycieki, szarpanie oraz nierówną pracę jednostki napędowej.
- Niski przebieg w dieslu. Szczególnie zwróćmy na to uwagę sprowadzając auto. Samochody na ropę, szczególnie u naszych zachodnich sąsiadów, zazwyczaj pokonują długie trasy. Niski przebieg w ropniaku musi wzbudzić podejrzenia.
- Sprawdźmy numer VIN. Dzięki niemu dowiemy się wszystkich szczegółów o konkretnym modelu, a to pomoże ocenić stan faktyczny auta. Możemy wówczas zauważyć nieścisłości w pewnych elementach samochodu, na przykład nieoryginalny zderzak.
- Posiadając numer VIN, możemy zajrzeć do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Uzyskamy tam chronologiczną listę odczytów przebiegu.
ZOBACZ: TAKIMI SAMOCHODAMI JEŻDŻĄ POLSCY SIATKARZE