Te mają pochłonąć ponad 1 200 000 000 zł. Przypomnijmy, Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim będzie miała ok. 169 km.
W ramach budowy odcinka S19 Babica – Jawornik powstać ma odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ponad 12 km. Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa – Strzyżów na skrzyżowaniu z lokalną drogą powiatową obok Strzyżowa. Wybudowane zostaną obiekty inżynierskie. – Będzie to osiem estakad na wysokich podporach, w tym największa estakada o długości ok. 1,1 km i filarach o wysokości ok. 80 m. – informuje Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Geologiczne wyzwanie
Jak mówi Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie, odcinek Babica - Jawornik przebiega przez teren o skomplikowanej budowie geologicznej.
– Teren charakteryzuje się różnorodnym i skomplikowanym ukształtowaniem, przechodząc na przemian przez wzniesienia doliny, które w przeważającej części są głębokimi jarami z płynącym na ich dnie ciekiem wodnym – tłumaczy.
Prowadzenie prac geodezyjnych było więc bardzo dużym wyzwaniem - takim samym dla wykonawcy będzie prowadzenie tu robót budowlanych.
Kiedy pierwsze prace?
Po uzyskaniu decyzji od wojewody, rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w drugiej połowie przyszłego roku.
– Prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie zostaną ukończone we wrześniu 2026 r. Przy czym, do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych – tłumaczy rzecznik rzeszowskiego oddziału GDDKiA.