Galerie handlowe krócej otwarte? Wielkie oszczędzanie prądu w sklepach

i

Autor: jarmoluk/pixabay.com

Galerie handlowe będą krócej otwarte? Wielkie oszczędzanie prądu w sklepach

2022-10-18 9:35

Już nie tylko poszczególne placówki, ale całe centra handlowe przechodzą na tryb mniejszego zużycia prądu. Szykują się nawet na możliwe ograniczenia w jego dostawach - pisze wtorkowa "Rzeczpospolita". Czy wpłynie to na dostępność do sieci handlowych? W jaki sposób galerie będą oszczędzały prąd?

Dziennik podkreśla, że droga energia z całą mocą uderza w biznes, a sklepy są sektorem poszkodowanym wyjątkowo mocno. - Centra handlowe ponoszą ogromne koszty z tytułu ogrzewania i klimatyzacji, a sklepy spożywcze – z powodu ogromnej liczby sprzętu chłodniczego, pochłaniającego najwięcej prądu. W efekcie w obliczu kolejnych podwyżek cen i ryzyka ograniczenia dostaw energii firmy na wyścigi wdrażają programy oszczędnościowe - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Protest „Kartka do Czarnka” w Rzeszowie

Jak sklepy będą oszczędzać prąd?

Cytowany przez gazetę Krzysztof Poznański, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych, wskazuje, że za 60–80 proc. wydatków energetycznych obiektu odpowiadają wynajmowane powierzchnie handlowe, a za resztę – części wspólne.

Każdy budynek ma swoją specyfikę i nie zawsze będzie to ten sam katalog działań – mówi Poznański. Jak dodano, Polska Rada Centrów Handlowych przygotowuje dla swoich członków poradnik energetyczny wskazujący, jak centra handlowe mogą oszczędzać energię i redukować straty ciepła.

- To m.in. zmiana temperatury w pasażach i sklepach, ograniczanie i czasowe wyłączanie oświetlenia elewacji, reklam, parkingów czy korytarzy technicznych" – dodaje.

Oszczędzanie prądu bez wpływu na dostęp do sklepów

Jak pisze "Rz", zmiany widać w poszczególnych sieciach sklepów.

- Wdrażamy rozwiązania, które pozwalają obniżać rachunki, ale pozostają bez wpływu na pracę sklepów, a także komfort pracowników i klientów. Mowa między innymi o wygaszaniu oświetlenia zewnętrznego sklepu wtedy, gdy jest on zamknięty dla klientów. Rozważamy też skrócenie godzin otwarcia wybranych placówek, w przypadku których wiemy, że klienci nie robią w nich zakupów do późnych godzin wieczornych – mówi cytowana przez dziennik Patrycja Kamińska, rzecznik Netto Polska.