Ceny za prawo jazdy pójdą w górę! O ile? Znamy nowe stawki!

2022-10-27 12:04

Sejmowa Komisja Infrastruktury pozytywnie zaopiniowała we wtorek poselski projekt ustawy, dający możliwość przekazywania z budżetu województwa dotacji celowych albo podmiotowych do Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego. Projekt przewiduje też możliwość podniesienia stawek za egzaminy na prawo jazdy. Podano też kwoty, które mogą zacząć obowiązywać.

Prawo jazdy będzie droższe. Poznaliśmy nowe stawki

i

Autor: Pixabay.com Prawo jazdy będzie droższe. Poznaliśmy nowe stawki

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami. Projekt ten został wniesiony przez grupę posłów Prawa i Sprawiedliwości. - W związku z tym, że część WORD-ów zgłasza problemy z bieżącym finansowaniem swoich zadań, oraz od dłuższego czasu zgłasza postulaty środowiska egzaminatorów (...) przedkładamy projekt ustawy, który wprowadza regulacje dotyczące w szczególności zasad ustalania wynagrodzenia egzaminatorów oraz ustalania wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego - powiedział uzasadniając projekt poseł Tadeusz Chrzan (PiS).

Dodał, że projektowane zmiany stwarzają nowe możliwości organom założycielskim, czyli samorządom województw, które nadzorują i kontrolują działalność WORD-ów.

4000 zł mandatu i 41 punktów. Ten manewr pogrążył kierowcę renault

Prawo jazdy będzie droższe. Poznaliśmy nowe stawki

W projekcie przewidziano też, że wysokość opłaty za poszczególne części egzaminu na prawo jazdy.

  • Część teoretyczna egzaminu w zakresie uprawnień każdej z kategorii prawa jazdy nie może przekroczyć 50 zł
  • Część praktyczna nie może przekroczyć 200 zł za większość kategorii tylko za egzamin na autobus z przyczepą będzie to 250 zł

Projektowane rozwiązania dają też sejmikom możliwość corocznej korekty opłat w oparciu o wskaźnik inflacji. Obecnie opłata za egzamin teoretyczny za prawo jazdy na samochód osobowy wynosi 30 zł, a za egzamin praktyczny to 140 zł.

Ministerstwo Infrastruktury popiera projekt

Obecny na posiedzeniu sejmowej komisji wiceminister infrastruktury Rafał Weber powiedział, że resort popiera zaproponowane przez posłów nowe rozwiązania.

- Uważamy, że pomysł zaprezentowany, czyli przyniesienie decyzyjności do regionów za określenie opłaty egzaminacyjne, jak i również za określenie stawek wynagrodzenia egzaminatorów, jest dobry - mówił.

- Przecież to marszałkowie na województw nadzorują wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, marszałkowie województw wyznaczają dyrektorów w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego, dyrektorzy są bezpośrednio odpowiedzialni za gospodarkę finansową WORD-ów. Marszałkowie - to jest w projekcie ustawy - powinni uzyskać możliwość dotowania WORD-ów - stwierdził Weber.

Dodał, że samo kształtowanie opłat egzaminacyjnych, jak i stawek wynagradzania egzaminatorów również powinno odbywać się w regionach.