badanie techniczne

i

Autor: MARCIN WZIONTEK / SE / EAST NEWS Badanie techniczne

Informacje

Będą nowe kary dla kierowców. Tym razem chodzi o rejestrowanie samochodów

2023-07-06 11:59

Kierowcy już teraz zastanawiają się, jak wyglądać będą planowane na 2024 rok zmiany w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Chodzi m.in. o wprowadzenie obowiązku przerejestrowania samochodu po zakupie i wiążące się z tym kary. Czy rzeczywiście jest się czego obawiać? Jak będą wyglądać zmiany? Jaka będzie kara za niezarejestrowanie samochodu?

Spis treści

  1. Kara za nieprzerejestrowanie samochodu 2023
  2. Nowe przepisy utrudnią zakup używanych samochodów?

Kara za nieprzerejestrowanie samochodu 2023

Od 1 stycznia 2024 obowiązywać mają nowe przepisy związane Centralną Ewidencją Pojazdów. Obecnie za zbagatelizowanie obowiązku powiadomienia starosty o zakupie lub sprzedaży samochodu grozi kara w wysokości od 200 do 1000 złotych. Konkretna kwota zależy od decyzji urzędnika i nie ma możliwości jej uniknięcia. W tej kwestii kierowcy muszą przygotować się na spore zmiany. Nowe przepisy mają zakończyć uznaniowość, którą do tej pory dysponowali urzędnicy. Kary pieniężne mają być ściśle określone i nie będą podlegać żadnej regulacji. Jak będą się przedstawiać?  Jaka jest kara za niezarejestrowanie samochodu?

  • 500 zł dla właściciela samochodu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu,
  • 250 zł dla właściciela samochodu zarejestrowanego, który nie zawiadomił starosty o jego sprzedaży,
  • 1000 zł dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą dotyczącą sprzedaży i zakupu pojazdów.

Karę 1000 złotych, zamiast 500 złotych, otrzyma osoba, która spóźni się ze złożeniem wniosku o pierwszą rejestrację samochodu w kraju o dłużej niż 180 dni.

Nowe przepisy utrudnią zakup używanych samochodów?

Kształt proponowanych przepisów może budzić pewne wątpliwości kierowców. Jak wiadomo, do Polski sprowadzanych jest mnóstwo używanych samochodów z zagranicy. Aby uniknąć kary 500 złotych nabywcy takich pojazdów będą musieli przerejestrować auto najpóźniej 30 dni od daty zakupu. Często może okazać się to problematyczne, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe.

Nowe regulacje najbardziej odczują kierowcy, którzy kupują samochody wymagające napraw. Część tańszych samochodów trafia do sprzedaży w momencie, gdy zbliża się termin badania technicznego. Po zakupie, aby przejść przegląd, kierowcy muszą zainwestować w sporo rzeczy. Przywrócenie auta do sprawności w czasie krótszym niż 30 dni może być trudne, a żeby zarejestrować samochód, niezbędne jest aktualne badanie techniczne. Polskie prawo nie przewiduje czasowego wycofania samochodu z ruchu, w przypadku poważniejszych uszkodzeń. Z takiej opcji można skorzystać jedynie w przypadku zniszczenia „struktury nośnej” karoserii. Wówczas auto może wypaść z obiegu na okres od 3 miesięcy do roku.

Sytuacja podobnie wygląda w przypadku zakupu aut używanych z zagranicy. Wiele egzemplarzy przed zarejestrowaniem wymaga poważnych napraw, a terminarze mechaników zazwyczaj są napięte. Może to prowadzić do przykrego zjawiska, jakim jest fałszowanie dokumentów.

ZOBACZ: TAK WYGLĄDA NAJNOWSZY BOLID STUDENTÓW POLITECHNIKI RZESZOWSKIEJ

Motocyklista, który stracił nogę w wypadku odzyskał sprawność po tym jak trafił do Rzeszowskich Zakładów Ortopedycznych