Elektryki zastąpią auta spalinowe?
W Europie coraz częściej mówi się o wycofaniu z użycia aut spalinowych. W perspektywie, po naszych drogach miałyby jeździć wyłącznie pojazdy napędzane prądem. W kontekście Polski taki pomysł wydaje się jednak bardzo mało realny, ale inne państwa poważnie podchodzą do tematu elektromobilności. Dobrym przykładem jest Szwecja, gdzie rynek aut elektrycznych ma się bardzo dobrze, a społeczeństwo jest pozytywnie nastawione do zmian. Marka Hyundai wycofała tam nawet ze swojej oferty auta z tradycyjnym napędem.
Polski rząd ma spore wątpliwości co do zakazu rejestracji aut spalinowych. Jasne stanowisko odnoszące się do podanego terminu wprowadzenia zmian wydaje się rozwiewać wątpliwości. Tak na ten temat wypowiedziała się minister klimatu i środowiska Anna Moskwa w wywiadzie dla TVP Info.
Patrząc na rozwój stacji ładowania i elektromobilności w Europie, uważam, że ten termin jest nierealny. Mam nadzieję, że kryzys i racjonalność zdecydują o przebiegu tego procesu.
Polecany artykuł:
Strefy czystego transportu
W poszczególnych miastach w Polsce wprowadzane są strefy czystego transportu. Zakaz jazdy samochodami spalinowymi można wprowadzić na dowolnym obszarze w mieście, tworząc w nim strefę. Samorząd może zdecydować się na wpuszczenie aut spalinowych, ale za odpowiednią opłatą. Kwota nie jest duża, bo ma wynosić nie więcej niż 2,5 zł na godzinę. Będzie można wykupić także miesięczny abonament w wysokości nie większej niż 500 złotych na miesiąc.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało wzór naklejki, w którą miałyby być wyposażone samochody. Mają tam być zawarte takie informacje:
- rok produkcji auta,
- rodzaj paliwa: P – benzyna, D – olej napędowy, M – mieszanka (paliwo-olej); LPG – gaz płynny (propan-butan), CNG – gaz ziemny sprężony (metan), H – wodór, LNG – gaz ziemny skroplony (metan), BD – biodiesel, E85 – etanol, EE – energia elektryczna, 999 – inne,
- informacja, czy nalepka została wydana w związku z wyłączeniem ustalonym przez radę gminy w uchwale o ustanowieniu strefy czystego transportu,
- nazwa gminy ustanawiającej strefę czystego transportu,
- numer rejestracyjny pojazdu samochodowego.
„Fit for 55”. Co mówi pakiet klimatyczny UE?
„Fit for 55” czyli po polsku „Gotowi na 55”, to pakiet regulacji klimatycznych zakładających ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w Europie o 55% do 2030 roku, a także osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Zmiany mają dotknąć m.in. cały sektor energetyczny i gospodarkę leśną. Pakiet zakłada zaostrzenie norm emisyjnych dla sektora transportu lądowego. Jednym z celów jest ograniczenie emisyjności nowych pojazdów i polepszenie sytuacji na rynku aut elektrycznych.