Lekcje w czasach koronawirusa
Nie jest tajemnicą, że polska szkoła wygląda teraz inaczej niż przed pandemią. Wprowadzono liczne obostrzenia, uczniowie chodzą na przerwy klasami, a wyznacza je nauczyciel, jedzą obiady w mniejszych grupach i spędzają czas na świetlicach w niewielkim gronie uczniów. Inaczej wyglądają też lekcje wuefu - odbywają się głównie na świeżym powietrzu i bez gier, które wymagają bliskiego kontaktu z innymi osobami. Teraz pojawiła się sugestia, by w czasach koronawirusa lekcje skracać do 30 minut, co pozwoliłoby między innymi realizować naukę na zmiany, bez konieczności kończenia zajęć przez uczniów późnym wieczorem.
O szczegółach pisaliśmy w artykule poniżej:
Jednak jak donosi Dziennik Gazeta Prawna, wielu nauczycieli już teraz ma problemy z realizacją podstawy programowej.
Problemy z podstawą programową w czasach koronawirusa
DGP wskazuje, że wielu nauczycieli nie zdąża z realizacją materiału, który jest później wymagany na egzaminach zewnętrznych, a wcześniejsza nauka zdalna i obecne zmiany w szkołach jeszcze to utrudniają:
– Tak jak przez ostatnie miesiące podczas kształcenia zdalnego udawaliśmy, że realizujemy podstawę programową, tak też teraz będziemy stwarzać pozory, że zrealizowaliśmy cały wymagany materiał – mówi Marek Pleśniar, dyrektor Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty w rozmowie z Dziennikiem.
Pojawiły się zatem głosy, by podstawę programową nieco odchudzić.
Zmiana podstawy programowej w czasach koronawirusa?
Wszystko wskazuje na to, że mimo trudności, nie można liczyć na zmianę podstawy programowej:
– Jedyne, na co można się zgodzić w czasie pandemii, to wskazanie ograniczonego materiału, który będzie wymagany podczas egzaminów zewnętrznych. Zmiana podstawy to ogromne pieniądze, a także zaangażowanie około 180 ekspertów, przetargi na podręczniki, ale też zwolnienia wśród nauczycieli – przestrzega Anna Zalewska, była minister edukacji w rozmowie z DGP.
Innego zdania jest jednak ZNP. Związek jeszcze w czerwcu miał apelować do MEN o zmniejszenie ilości materiału na lekcjach.