Podsumowanie inwestycji GDDKiA
Łączna długość dróg, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wynosi prawie 18 tysięcy kilometrów. Niecałe 5 tysięcy kilometrów to drogi szybkiego ruchu. W Polsce możemy podróżować po autostradach o długości 1,8 tysiąca kilometrów oraz po drogach ekspresowych, których mamy 3,1 tysiąca kilometrów.
GDDKiA zdecydowała się na przedstawienie podsumowania inwestycji drogowych, które są aktualnie realizowane. Obecnie trwają prace nad 92 zadaniami Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RPBDK) o łącznej długości ok. 1,3 tysiąca kilometrów i wartości 50,8 miliardów złotych. Oprócz tego, powstaje trzynaście obwodnic miast, pochodzących z programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, których łączna długość wynosi 105,3 kilometra, a wartość sięga dwóch miliardów złotych.
Polecany artykuł:
W 2022 roku do użytku kierowców oddanych zostało 26 odcinków o łącznej długości 321,8 km. Podpisanych zostało też 24 umowy na drogi o długości 333,4 km i wartości 12,8 miliarda złotych Przez cały rok GDDKiA ogłosiła 20 przetargów na zadania o łącznej długości 226,8 km. Łącznie na inwestycje drogowe wydano 18 miliardów złotych.
Jakie drogi powstaną w 2023 roku?
Jakie inwestycje będą realizowane w 2023 roku? Aktualnie w fazie przetargu znajduje się siedemnaście zadań będących częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. o łącznej długości 263,2 km. Powstają też trzy projekty dotyczące programu budowy 100 obwodnic o łącznej długości 21,9 km. Możemy zaobserwować spowolnienie w oddawaniu dróg. W 2023 roku otrzymamy ich mniej niż w minionych latach. Pocieszeniem może być fakt, że pojawiają się nowe przetargi, a wiele odcinków jest realizowanych.
W 2023 roku GDDKiA planuje ogłosić przetargi na realizację 38 zadań o długości przeszło 564 kilometrów. To jednak nie wszystko. Plany zakładają także otwarcia 18 dróg o długości prawie 260 kilometrów.
Autostrady
- A18 granica państwa - Żary (11,7 km)
- A18 Iłowa - gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice (21,5 km)
Drogi ekspresowe
- S3 Kamienna Góra Północ - Lubawka (ok. 12 km)
- S7 Lesznowola - Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
- S7 Moczydło - Miechów (18,7 km)
- S11 Koszalin Zachód - Zegrze Pomorskie (16,9 km)
- S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino (19,3 km)
- S11 Kłanino - Bobolice (11,6 km)
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
- S14 Aleksandrów Łódzki - Słowik (14,5 km)
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - II jezdnia (5,4 km)
- S52 Węgrzce - Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km)
- S61 Ełk Południe - Kalinowo (22,9 km)
- S61 Podborze - Śniadowo (19,5 km)
- S61 Łomża Zachód - Łomża Południe (7,2 km - budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)
Obwodnice
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
- DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)