Trwają prace przy budowie drogi S19. Czy to najbardziej spektakularna inwestycja w Polsce?
Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km. W skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. W województwie podkarpackim trasa będzie miała docelowo ok. 169 km.
Na Podkarpaciu aktualnie powstaje nowy odcinek drogi ekspresowej S19, określany najbardziej efektowną inwestycją drogową w Polsce. Mowa o fragmencie z Babicy do Jawornika. Według danych płynących z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, powstanie tam dwupasmowa jezdnia o długości 11,6 km. Inwestycja nie jest łatwa do zrealizowania. Teren, na którym powstaje droga ma różnorodne ukształtowanie. Nie brakuje tam wzniesień i dolin. Wszystko to powoduje, że prace są jednymi z najbardziej skomplikowanych w całej Polsce. Wykonawca, według planów, musi zbudować siedem estakad na wysokich podporach.
Projekt zakłada też budowę obiektów inżynierskich. Będzie to osiem estakad na bardzo wysokich podporach, w tym największa o długości ok. 1,15 km i filarach o wysokości ok. 100 m, sześć wiaduktów oraz trzy przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych) – przekazuje GDDKiA.
Droga ekspresowa czy trasa narciarska? Malowniczy teren placu budowy
Ukształtowanie terenu, na którym będzie powstawać jedna z estakad, a także specyficzne drogi dojazdowe powodują, że oglądając zdjęcia z budowy można odnieść wrażenie, że inwestycja to nie budowa drogi, tylko nowej trasy narciarskiej.
Na placu budowy naprawdę dużo się dzieje. Z dużą intensywnością kontynuowane są także prace w branży mostowej. Obecnie prowadzone są roboty z zakresu wykonywania pali wielkośrednicowych pod posadowienie podpór mostowych obiektów inżynierskich takich jak wiadukty i estakady, jak i budowa samych podpór oraz ustrojów nośnych przęseł tych obiektów.
W związku z tym trwają roboty związane mi.in z montażem zbrojenia pali, montażem zbrojenia oczepów fundamentowych, betonowaniem ław fundamentowych oraz prefabrykacją słupów. W najbardziej spektakularnym miejscu na budowie na estakadzie ES-26, usytuowanej pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa trwają prace związane z wykonywaniem pali wielkośrednicowych, jak również wykonane zostały już pierwsze oczepy fundamentowe. Trwają prace związane z wykonywaniem pali docelowych, deskowaniem i betonowaniem – przekazuje GDDKiA.
W najbliższych miesiącach wykonawca planuje zakończenie prac związanych z przebudową sieci energetycznych. Kontynuowane będą prace w zakresie wykonywania warstw mrozoochronych oraz podbudowy pomocniczej i zasadniczej. Do końca roku przewidziane jest zakończenie robót związanych z budową pali pod estakady.