Obecność duchownych w mediach ograniczona? Episkopat wyjaśnia
Na czwartkowej konferencji prasowej w Warszawie rzecznik Konferencji Episkopatu Polski ks. Leszek Gęsiak przekazał informację, że „Dekret ogólny Konferencji Episkopatu Polski w sprawie występowania duchownych, członków instytutów życia konsekrowanego, stowarzyszeń życia apostolskiego oraz niektórych wiernych świeckich w mediach" zastąpił wcześniejsze przepisy, które obowiązywały od 2004 roku. Jak podkreślił, wprowadzenie nowych regulacji było konieczne, m.in. ze względu na rozwój mediów, w tym mediów społecznościowych, które są coraz bardziej obecne w naszym życiu. Dekret zacznie obowiązywać 20 kwietnia.
W dekrecie możemy przeczytać, że duchowni, osoby konsekrowane i członkowie stowarzyszeń życia apostolskiego zobowiązani są do wiernego przekazu nauki katolickiej zgodnej z doktryną głoszoną przez Urząd Nauczycielski Kościoła oraz respektowania wskazówek i decyzji Konferencji Episkopatu Polski. Jak zaznaczyli twórcy dokumentu, duchowni wypowiadający się w mediach powinni mieć świadomość, że są powołani do głoszenia nauki Chrystusa, a nie własnych opinii i poglądów, zwłaszcza takich, które mogą powodować zamęt, zgorszenie, wprowadzać podziały lub wywoływać negatywne emocje.
Duchowni, osoby konsekrowane i członkowie stowarzyszeń życia apostolskiego wypowiadający się w mediach powinni cechować się wiernością nauce Ewangelii, rzetelną wiedzą, odpowiednimi kompetencjami, roztropnością i odpowiedzialnością za wypowiedziane słowo, troską i umiłowaniem prawdy, szacunkiem wobec innych i szczerym poszukiwaniem wspólnego dobra, aby Kościół mógł skutecznie sprawować swoją funkcję – czytamy w treści komunikatu.
Polecany artykuł:
Nowe zasady obecności księży w mediach
Biskupi odpowiedzialni za stworzenie nowego dekretu podkreślają, że konta osób duchownych w mediach społecznościowych powinny różnić się od pozostałych kont. Ma być mocno widoczne, do kogo należy ten profil i jakimi wartościami kieruje się jego właściciel. O co konkretnie chodzi? Powinno o tym mówić wyraźnie zdjęcie profilowe, które na przykład w przypadku księdza powinno zawierać fotografię z koloratką oraz odpowiednią informację w opisie. Podkreślono także, że osoby duchowne powinny występować w mediach wyłącznie w stroju duchownym lub zakonnym. Przepisy określają także zakres współpracy z mediami. Ksiądz, który chciałby związać się z jakąś redakcją, musi otrzymać odpowiednią zgodę od swojego przełożonego. W swojej działalności medialnej duchowni muszą przestrzegać zapisów prawa kościelnego.
ZOBACZ: KSIĄŻE WILLIAM W RZESZOWIE