Oszustwo przez telefon

i

Autor: pixabay.com Nie daj się nabrać na te telefony. To próby oszustwa.

Porady

Słyszysz to w słuchawce? Od razu się rozłącz! Twoje pieniądze są zagrożone

2024-09-06 14:45

Wielokrotnie przekonywaliśmy się, że oszuści potrafią być naprawdę sprytni i przebiegli w swoich działaniach. Fałszywe telefony mogą nas sporo kosztować. Przypadków, kiedy niektórzy tracą mnóstwo pieniędzy, jest niestety coraz więcej.

Jeżeli usłyszysz to w słuchawce, od razu się rozłącz! To próba oszustwa

Chyba każdy z nas słyszał już o licznych przestępstwach, których oszuści dopuszczają się dzwoniąc do swoich ofiar. Niestety najczęściej oszukiwani są seniorzy. W ostatnim czasie głośno było o mieszkance Podkarpacia, która straciła 110 tysięcy złotych. W tym przypadku przestępcy działali metodą „na pracownika banku”. Dzwoniąc do kobiety, podali się na pracowników Biura Informacji Kredytowej i prokuratora z Warszawy.

Pracownik banku polecił kobiecie, aby w związku z komplikacjami w placówce, udała się do banku i wzięła kredyt. Aby uwiarygodnić historię powiedział, że niedługo skontaktuje się z nią prokurator z Warszawy. Padło nawet konkretne imię i nazwisko i numer telefonu. Kobieta nie chcąc dać się nabrać sprawdziła dane w internecie i te okazały się prawdziwe.

Rzekomy prokurator rzeczywiście skontaktował się z kobietą i co ciekawe, na jej telefonie wyświetlił się prawdziwy numer prokuratury z Warszawy. Jak to możliwe? Oszuści wykorzystują zaawansowane technologie, dzięki którym są w stanie podszyć się pod poważne instytucje. Takich przypadków jest niestety mnóstwo. To tak zwany spoofing. Policja cały czas apeluje o ostrożność i czujność w przypadku podejrzanych telefonów.

Na co zwracać uwagę odbierając podejrzane telefony?

Warto pamiętać, że prawdziwy pracownik banku kontaktuje się z nami tylko w szczególnych przypadkach. Jednak czasami trudno odróżnić, czy ktoś z kim rozmawiamy pochodzi z banku, czy jest oszustem. Ma to związek z wspomnianą przez nas metodą spoofingu. Jak się ustrzec przed oszustwem?

Jeżeli mamy jakiekolwiek, nawet najmniejsze podejrzenie co do osoby, która się z nami kontaktuje, warto rozłączyć się i osobiście skontaktować się z infolinią banku czy innej instytucji. Wówczas możemy potwierdzić u źródła, czy rzeczywiście ktoś z pracowników miał do nas jakąś sprawę. Warto też pamiętać, że pracownik banku nigdy nie poprosi nas o podanie hasła oraz loginu do konta. Nigdy też nie poleci nam wypłaty gotówki z bankomatu oraz przekazania jej innej osobie.

ZOBACZ: CO TWOJE PISMO MÓWI O TOBIE?

Oszustwo na gazownika