Drążenie tunelu S19

i

Autor: GDDKiA Przy budowie Via Carpatia wykryto metan. Będzie przerwa w pracach

Informacje

Przy budowie Via Carpatia wykryto metan. Będzie przerwa w pracach

2023-09-08 8:00

Na odcinku budowy szlaku Via Carpatia Rzeszów Południe-Babica, gdzie ma powstać ponad 2,2-km tunel, wykryto metan. Drążenie tunelu rozpocznie się dopiero po przeprowadzeniu szczegółowych badań – poinformował zastępca dyrektora rzeszowskiego oddziału GDDKiA Wiesław Sowa.

Spis treści

  1. Będzie przerwa w drążeniu tunelu na odcinku S19. Wykryto metan
  2. Jak przerwa w pracach wpłynie na proces budowy trasy Via Carpatia?

Będzie przerwa w drążeniu tunelu na odcinku S19. Wykryto metan

Wykonawca odcinka, konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción zakładał, że drążenie tunelu przez specjalną maszynę TBM, która została nazwana Karpatką, rozpocznie się w III kwartale 2023 roku.

Jak zaznaczył Wiesław Sowa, teraz może nastąpić przesunięcie tego terminu. Jest to spowodowane tym, że w wyniku pompowania wody ze studni zlokalizowanych na całym śladzie tunelu, po to, aby obniżyć poziom wody gruntowej, odkryto ulatnianie się gazu. Badania wykazały, że jest to metan – tłumaczył Sowa.

Wicedyrektor rzeszowskiego oddziału GDDKiA podkreślił, że Wyższy Urząd Górniczy, który nadzoruje prace przy budowie tunelu, wstrzymał możliwość pompowania tej wody, aby można było przeprowadzić badania.

Te badania określą ilość i ciśnienie tego gazu. Prace w warunkach występowaniu gazu są możliwe do wykonania po przeprowadzeniu pełnego rozpoznania środowiska gazowego i odpowiedniego dostosowania technologii drążenia – powiedział.

Pobieranie próbek potrwa około dwa tygodnie, potem będą one analizowane w różnych laboratoriach. Jak mówił wicedyrektor GDDKiA w Rzeszowie, następnie opracowany zostanie projekt, który pozwoli określić w jaki sposób trzeba zabezpieczyć maszynę-Karpatkę, aby mogła pracować w warunkach metanowych.

Jak przerwa w pracach wpłynie na proces budowy trasy Via Carpatia?

Zdaniem Sowy, jeśli maszyna TBM zostanie dostosowana do „warunków pracy w metanie” wówczas Wyższy Urząd Górniczy wyda pozwolenie na drążenie tunelu. Wicedyrektor rzeszowskiego oddziału zaznaczył, że jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o tym, jaki będzie miało to wpływ na harmonogram prac na tym odcinku. Zwrócił uwagę, że na pozostałej części tego ponad 10-kilometrowego odcinka trwają roboty budowlane. Choćby prace przy budowie estakad w Mogielnicy, Lutoryżu i Racławówce – dodał Sowa.

Karpatka, maszyna TBM, która ma drążyć tunel o długości 2,2 km jest na końcowym etapie montażu. Musi przejść ostatnie odbiory i wstępny rozruch. Tunel o długości 2255 m będzie składać się z dwóch naw, które zostaną połączone 15 przejściami poprzecznymi oraz dodatkowym przejazdem awaryjnym. Każda z naw będzie miała po dwa pasy ruchu oraz dodatkowy pas awaryjny. Tunel drogowy będzie wykonywany metodą mechanicznego drążenia. TBM drążąc podziemny obiekt, jednocześnie będzie układać jego obudowę z pierścieni (tubingów), na które składają się prefabrykowane elementy żelbetowe.

ZOBACZ: ŁĄCZNIK S19 W GMINIE BOGUCHWAŁA GOTOWY. KOSZTOWAŁ BLISKO 30 MLN. 

Dwa wypadki na S19 w Stobiernej