Spis treści
- Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa
- Trasy, na których nie można zapinać pasów
- Przepisy na zamarzniętych trasach na jeziorach
Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa
To powinno działać odruchowo - wsiadasz do auta, czy jako kierowca, czy pasażer, i zapinasz pas bezpieczeństwa. W Polsce obowiązek ten wszedł w 1983 roku dla osób na przednich siedzeniach siedzeniach samochodu. W 1991 roku został rozszerzony na wszystkich pasażerów. Są jednak miejsca i sytuacje, w których obowiązek zapięcia pasów może stanowić zagrożenie!
Trasy, na których nie można zapinać pasów
Chodzi o lodowe trasy. W Europie spotkać je można przede wszystkim w Szwecji i Finlandii. Są one tworzone na zamarzniętych taflach jezior. Warto podkreślić, że grubość lodu może sięgać na nich nawet 1,5 metra! Trasy tego typu ułatwiają lokalnym mieszkańcom poruszanie się w zimowym okresie - zastępują kursujące w tych samych miejscach letnie promy.
Najdłuższą i najbardziej znaną tego typu trasą w Europie znajduje się w Szwecji, Zatoce Botnickiej. Wychodzi z portu Hindersöstallarna i łączy ze sobą wyspy archipelagu Lulea - Hindersön, Stor-Brändön i Långön. Ma ona około 15 km długości.
Zapięcie pasów na trasie wiodącej przez zamarznięte jezioro może stwarzać niebezpieczeństwo dla pasażerów samochodu. W przypadku załamania się lodu - co jest mało prawdopodobne, gdyż drogi takie są regularnie kontrolowane - stanowiłoby ono dodatkowe zagrożenie, utrudniające wydostanie się z auta.
Przepisy na zamarzniętych trasach na jeziorach
Warto dodać, że na trasach tego typu obowiązują określone przepisy. Są one wyjątkowo restrykcyjne. Na lodowych drogach przez jeziora nie można poruszać się szybciej niż z prędkością 30 km/h. Na zamarzniętej tafli nie można się zatrzymywać ani parkować. Należy zachowywać określoną odległość między pojazdami. Musi ona wynosić co najmniej 50 metrów. Nie bez znaczenia pozostaje też masa pojazdów. Dopuszczalna jest ustalana w zależności od drogi. Na trasach tych nie można także zapinać pasów.