Kontrole abonamentu RTV

Kontrole abonamentu RTV. Wiemy, czemy się spodziewać! Powiedzieli, jak wyglądają kontrole

2024-01-09 7:22

Kontrole abonamentu RTV w ostatnich miesiącach obrosły wieloma mitami. Poczta Polska - jako instytucja wyznaczona przez KRRiT do ich przeprowadzania - postanowiła rozwiać wątpliwości pojawiające się wokół tego tematu.

Spis treści

  1. Kontrole abonamentu RTV
  2. Ilu kontrolerów sprawdza obowiązek płacenia abonamentu RTV?
  3. Jak przebiega kontrola wykonania obowiązku abonamentowego?

Kontrole abonamentu RTV

Przypomnijmy, że kontrole obowiązku uiszczania abonamentu RTV w Polsce przeprowadzane są na szerszą skalę od lutego 2023 roku. Od 10 miesięcy kontrolerzy Poczty Polskiej sprawdzają, czy osoby posiadające odbiorniki radiowe i telewizyjne uiszczają za nie opłaty. Jak przebiegają kontrole?

"Pracownicy przeprowadzający kontrolę mają obowiązek okazać upoważnienie do wykonywania czynności kontrolnych w zakresie obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych i uiszczania opłat abonamentowych za ich używanie, legitymację służbową, a na żądanie kontrolowanego, również dowód osobisty. Osoba kontrolowana powinna umożliwić przeprowadzenie kontroli obowiązku rejestracji odbiorników RTV lub okazać dowód potwierdzający rejestrację odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych."

Ilu kontrolerów sprawdza obowiązek płacenia abonamentu RTV?

Z danych przekazanych przez Pocztę Polska kontroli - wbrew niesprawdzonym informacjom - nie dokonują listonosze, a specjalnie wyznaczeni do tego celu kontrolerzy. Na terenie całego kraju jest ich w sumie kilkudziesięciu. Co ważne, skupiają się oni przede wszystkim na kontrolach instytucji i firm - rzadziej osób prywatnych.

Jak przebiega kontrola wykonania obowiązku abonamentowego?

Co w sytuacji, gdy jeden z kilkudziesięciu pracowników Poczty Polskiej, kontrolujący dopełnienie obowiązku abonamentowego trafi do nas? Przebieg samej kontroli reguluje wyrok NSA wydany 7 marca 2023 roku o sygn. akt II GSK 94/20. Został on też opisany na stronie Poczty Polskiej. Jak się okazuje, w trakcie przeprowadzanej kontroli musi ustalić cztery kwestie. Kontroler musi zarejestrować obecność urządzenia, za które odprowadzana powinna być opłata. Następnie sprawdzi jego zdolność do natychmiastowego odbioru programu telewizyjnego lub radiowego. Kolejną kwestią będzie pozyskanie informacji na temat jego rejestracji albo jej braku. Na koniec kontroler będzie musiał uzyskać informacje, czy od kiedy urządzenie jest używane - przypomnijmy, że okres na jego zarejestrowanie wynosi 14 dni.

Kto nie zapłaci abonamentu RTV w 2024 roku?

Politechnika Lubelska pokazała stare sprzęty RTV