Parkowanie zimą. O tym trzeba pamiętać
Zima to czas, który dla kierowców wiąże się z szeregiem wyzwań. Mróz, śnieg i lód nie tylko wpływają na bezpieczeństwo jazdy, ale również na sposób parkowania samochodu. Właśnie w tym okresie pojawia się odwieczne pytanie: jak najlepiej zabezpieczyć auto na postoju? Czy powinno się zostawiać je na biegu, czy korzystać z hamulca ręcznego? Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady, ale wybór odpowiedniego zależy od kilku czynników, w tym warunków pogodowych, rodzaju samochodu, a także miejsca postoju.
Hamulec ręczny to jedno z podstawowych zabezpieczeń samochodu podczas postoju. Dzięki jego zastosowaniu koła są unieruchamiane, co zapobiega niekontrolowanemu przemieszczeniu się pojazdu. Jednak zimą, szczególnie podczas silnych mrozów, korzystanie z ręcznego hamulca może być ryzykowne. Wilgoć, która dostaje się do linki hamulca lub mechanizmu zaciskowego, może zamarznąć, co uniemożliwi zwolnienie hamulca i ruszenie z miejsca. Taka sytuacja jest szczególnie prawdopodobna w starszych samochodach lub tych, które nie są regularnie serwisowane. Jeśli zdecydujesz się na użycie hamulca ręcznego w niskich temperaturach, warto upewnić się, że linki są w dobrym stanie, a elementy mechanizmu zostały nasmarowane. W przypadku aut z hamulcem elektrycznym ryzyko zamarznięcia jest mniejsze, ale również należy zachować ostrożność.
Polecany artykuł:
Na ręcznym, czy na biegu? Jak parkować auto zimą?
Alternatywą dla hamulca ręcznego jest zostawienie samochodu na biegu. W tym przypadku silnik i skrzynia biegów działają jak mechaniczne zabezpieczenie, uniemożliwiając przemieszczanie się pojazdu. Kierowcy, którzy zdecydują się na ten sposób, powinni pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze, na pochyłościach należy włączać pierwszy bieg (jeśli auto stoi „pod górę”) lub wsteczny (jeśli stoi „z górki”). Po drugie, nie należy zapominać o użyciu odpowiednio ustawionych kół, które w razie awarii dodatkowo zapobiegną stoczeniu się pojazdu.
W samochodach z automatyczną skrzynią biegów korzystanie z trybu „P” (park) jest naturalnym zabezpieczeniem, ponieważ przekładnia blokuje koła. W tym przypadku hamulec ręczny można stosować opcjonalnie, w zależności od warunków.
Najlepszym rozwiązaniem zimą jest często połączenie obu metod, czyli użycie zarówno biegu, jak i hamulca ręcznego – pod warunkiem, że samochód nie stoi w ekstremalnie niskich temperaturach. W przypadku mrozów zaleca się jednak zrezygnowanie z hamulca ręcznego na rzecz pozostawienia auta na biegu. Szczególnie ważne jest parkowanie w sposób przemyślany: unikanie miejsc, gdzie koła mogą zamarznąć w śniegu lub lodzie, oraz ustawienie kół tak, aby samochód nie stoczył się w razie awarii.
ZOBACZ: TE ZNAKI ZODIAKU TO NAJLEPSI KIEROWCY