gotówka

i

Autor: pixabay

Twoje finanse

Tymi pieniędzmi nie zapłacisz w sklepie. Kasjer odmówi przyjęcia gotówki

2025-01-13 12:50

Gotówka to jeden z oficjalnych środków płatniczych w Polsce. Tylko 30 procent Polaków preferuje tradycyjne płatności to nadal często zdarza się, że kasjer musi odmówić przyjęcia gotówki. Nie zawsze pracownik sklepu przyjmie monety i banknoty. Przepisy wskazują w jakich sytuacjach może dojść do niekomfortowej sytuacji.

Polacy płacą bezgotówkowo

Polacy chętniej płacą za swoje zakupy bezgotówkowo. To znaczy, że zamiast tradycyjnej gotówki, opłacają rachunek kartą, bądź np. BLIK-iem. W danych serwisu „Pan Paragon” wynika, że tylko 30 procent Polaków preferuje gotówkę. Zgodnie z przepisami z 1997 roku o Narodowym Banku Polskim, polskie banknoty i monety są jednym ze środków płatniczych w kraju. Nie oznacza to, że za każdym razem gotówka będzie akceptowana. Istnieją wyjątki, które mówią o sytuacjach, w których kasjer po prostu odmówi przyjęcia płatności i zaproponuje opcje bezgotówkowe, albo klient będzie zmuszony zrezygnować ze zrobienia zakupów. 

ZOBACZ: Gdzie wybrać się na narty? Lista czynnych stoków na Podkarpaciu

W tych sytuacjach nie zapłacisz gotówką 

Kiedy sprzedawca może odmówić przyjęcia gotówki? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi, bo według przepisów istnieje kilka interpretacji, które pozwalają kasjerom, sprzedawcom itp. odmawiać przyjęcia płatności gotówkowych.

To z pewnością transakcje powyżej 15 tysięcy euro, które zgodnie z przepisami o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy muszą być rozliczane bezgotówkowo. To dotyczy wszystkich dużych transakcji, które mogą być problematyczne dla kasjerów. Jednak przepisy wskazują konkretną kwotę 15 tys. euro. 

Gotówką nie zapłacimy także wtedy, gdy kasjer lub pracowników sklepu, banku itd. dojdzie do wniosku, że banknot lub moneta jest uszkodzona albo zabrudzona. W takiej sytuacji, właściciel uszkodzonej gotówki musi udać się do lokalnej siedziby NBP i wymienić pieniądze na nowe.

Najczęstszym powodem odrzucania płatności gotówką jest jednak brak możliwości wydania reszty. Zazwyczaj dzieje się to przy próbie płatności dużym nominałem. Wówczas kasjer ma prawo nie zgodzić się na przyjęcie gotówki.

Warto też zwrócić uwagę do jakiego sklepu, firmy, lokalu wchodzimy. Wiele przedsiębiorstw, także tych małych w całości rezygnuje z obsługi gotówkowej, przyjmując jedynie płatności elektroniczne. W takich miejscach powinny być jednak zamieszczone informacje o zakazie płatności gotówką i możliwości płacenia wyłącznie bezgotówkowo. 

Jakie prawa ma klient?

W takiej sytuacji pojawia się pytanie o prawa klientów, którzy zostali postawieni w trudnej sytuacji. Odmowa przyjęcia płatności gotówką może doprowadzić do przymusu zrezygnowania z zakupu danego towaru, bo tak jak w przypadku gotówki – nie każdy musi nie pieniądze na koncie.

Co w takiej sytuacji? Klientowi pozostaje jedynie zgłoszenie sprawy do odpowiednich urzędów w celu oceny zdarzenia. Jednym z nich jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który dokona takiej oceny. Jeżeli okaże się, że kasjer nie miał racji i złamał przepisy, firma może być narażona na karę finansową.

Najstarszy rzeszowski park pod zimową pierzyną