Spis treści
- Inauguracja rozpoczęcia prac budowlanych
- Pierwsze prace na odcinku Krosno-Miejsce Piastowe już zaczęte
- Plan budowy S19 na odcinku Krosno-Miejsce Piastowe
Inauguracja rozpoczęcia prac budowlanych
W piątek w Krościenku Wyżnym uroczyście zainaugurowano rozpoczęcie prac budowlanych. W wydarzeniu wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Obiecaliśmy Polakom, mieszkańcom Podkarpacia, że Via Carpatia zostanie wybudowana. I co się dzieje? Wybudowaliśmy już odcinek między Rzeszowem a Lublinem. Trwają pracę, które mają na celu realizację tej inwestycji między Lublinem a Białymstokiem – powiedział Adamczyk. Jak ocenił, Via Carpatia będzie „swoistym silnikiem rozwoju gospodarczego” regionów wschodniej Polski.
Minister infrastruktury przypomniał, że kilka tygodni temu na Podkarpaciu odbył się Dialog Wysokiego Szczebla dla Ukrainy, w którym uczestniczyli reprezentanci 23 krajów. Potwierdzili oni, jak mówił Adamczyk, że Via Carpatia musi powstać.
– Mówili, że jest to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w dzisiejszym świecie – powiedział szef MI. Wyraził przy tym opinię, że szlak będzie miał znaczenie nie tylko gospodarcze, ale również obronne.
Koszty budowy nowego odcinka S19
Na miejscu obecny był również wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Podał dane, z których wynika, że budowa szlaku od Rzeszowa do granicy ze Słowacją w Barwinku (ok. 80 km) kosztować będzie prawie 13 mld zł.
– Mamy ambicję poprawy jakości dróg w całej Polsce, także w tych regionach, w których wcześniej nie inwestowano, jak tutaj na Podkarpaciu – podkreślił Weber.
Wicepremier, minister aktywów państwowych Jacek Sasin skierował list do uczestników uroczystości. Podkreślił w nim, że budowa dróg jest wizytówką każdego kraju.
– Drogi stanowią krwioobieg, którym każdego dnia przemieszczają się ludzie i towary – napisał Sasin.
Jak poinformowała rzeczniczka prasowa rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Krosno do węzła Miejsce Piastowe realizowany jest w systemie „projektuj i buduj”.
– Wykonawca, konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, opracował już dokumentację techniczną, uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a teraz rozpoczyna prace budowlane – dodała.
Po zakończeniu budowy do zadań wykonawcy należeć będzie opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.
Pierwsze prace na odcinku Krosno-Miejsce Piastowe już zaczęte
Jak podała Rarus, na budowie zostało przeprowadzone już rozpoznanie saperskie terenu, niezbędne inwentaryzacje i obserwacje przyrodnicze.
– Trwają archeologiczne badania wykopaliskowe na ostatnim stanowisku w Miejscu Piastowym. Prace na pozostałych dwóch stanowiskach, które wskazał konserwator zabytków, zostały zakończone. Wykonawca oraz Lasy Państwowe zakończyli wycinkę terenów zadrzewionych – wymieniła przedstawicielka GDDKiA.
Wykonawca buduje już drogi technologiczne wzdłuż trasy, a także prowadzi pierwsze roboty ziemne, czyli odhumusowanie terenu. Rozpoczęły się również roboty rozbiórkowe budynków mieszkalnych kolidujących z budowaną trasą.
Plan budowy S19 na odcinku Krosno-Miejsce Piastowe
W ramach zadania powstaną m.in. dwa węzły drogowe Krosno i Miejsce Piastowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R, natomiast węzeł Miejsce Piastowe stanowić będzie połączenie z drogą krajową nr 28. Zakres prac obejmie także budowę obiektów inżynierskich, w tym dziewięciu mostów, trzech wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, czterech wiaduktów nad drogą ekspresową, trzech przejść dla zwierząt oraz trzech przepustów pod trasą główną. W miejscowości Widacz droga ekspresowa poprowadzona zostanie wiaduktem nad linią kolejową nr 108 relacji Stróże-Krościenko.
Rarus zaznaczyła, że odcinek drogi ekspresowej S19 Krosno-Miejsce Piastowe przebiega przez tereny płaskie, wykorzystywane w dużej mierze rolniczo.
– Na południowej części odcinka występują tereny bardziej zróżnicowane morfologicznie, gdzie trasa przecina liczne kotliny i doliny rzeczne. Pod względem geologicznym obszar inwestycji charakteryzuje się skomplikowaną budową związaną z występowaniem utworów fliszu karpackiego. W rejonie projektowanej inwestycji występuje teren predysponowany osuwiskowo – podała rzeczniczka.
Szlak Via Carpatia rośnie
Droga ekspresowa S19 to element łączącego Europę Północną i Południową międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który prowadzić będzie od Litwy do Grecji. W Polsce trasa ta będzie miała ok. 700 km długości i połączy m.in. miejscowości: Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Oprócz S19 w jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61 i S16.
W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Obecnie kierowcy korzystają w regionie z niemal 82 km tej trasy. Prawie 73 km jest w realizacji, a ponad 11,6 km w przygotowaniu.