Przerwa w budowie czterech odcinków S-19 na Podkarpaciu. Co jest powodem?

i

Autor: Fot. Pixabay.com

Wydarzenia

Przerwa w budowie czterech odcinków S-19 na Podkarpaciu. Co jest powodem?

2023-12-29 7:45

W województwie podkarpackim na czterech będących w budowie odcinkach drogi ekspresowej S19 trwa przerwa zimowa. Jednak wszyscy wykonawcy deklarują, że w miarę możliwości będą prowadzić roboty budowalne – poinformowała rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus.

Przerwa w budowie czterech odcinków S-19 na Podkarpaciu

Okres tzw. kontraktowej przerwy zimowej na czterech budowanych odcinkach Via Carpatia na Podkarpaciu trwa od 1 grudnia do 31 marca. W sumie cztery odcinki mają ponad 42 km długości. Jak podkreśliła Rarus, wykonawcy mają w umowach zapisany czas na tzw. przerwę zimową.

W województwie podkarpackim trwa ona 4 miesiące, od 1 grudnia do 31 marca, wynika to ze specyfiki terenów górskich oraz panujący tutaj ostrzejszy klimat – zaznaczyła.

Rarus dodała jednak, że przerwa zimowa to prawo, ale nie obowiązek wykonawców. "Wszyscy więc deklarują, że w miarę możliwości, będą wykorzystywać sprzyjające warunki pogodowe i prowadzić roboty w zakresie, w jakim pozwoli na to technologia" – powiedziała.

ZOBACZ: Koniec remontu ulicy Warszawskiej w Rzeszowie

Jak przebiegają pracę nad budową S-19 na Podkarpaciu?

Jednym z odcinków, na którym trwa przerwa zimowa jest fragment S19 Rzeszów Południe–Babica o długości ponad 10 km. Wartość podpisanej umowy z konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construccion to ponad 2,2 mld zł. W ciągu tego roku realizowane były głównie roboty ziemne tj. odhumusowanie, wykopy, nasypy oraz wzmacnianie podłoża.

Jak podała Rarus, w tym roku zakończono wykonywanie ustroju nośnego estakady w Racławówce i w Babicy, natomiast rozpoczęto wykonywanie ustroju nośnego w technologii nasuwania podłużnego estakady w Lutoryżu oraz estakady w Babicy, a także estakady w Mogielnicy. Ogólne zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi ok. 42 proc.

Jednym z obiektów, który powstanie na tym odcinku jest tunel o dł. 2,2 km zlokalizowany pod górą Hyb. W mijającym roku trwały roboty przygotowujące do rozpoczęcia drążenia oraz w zakresie zabezpieczenia osuwisk. Rozpoczęcie drążenia tunelu maszyną TBM, które planowane było w tym roku, z uwagi na wykrycie metanu, zostało przesunięte na przyszły rok. Obecnie trwa konserwacja oraz przygotowanie systemów TBM do przedłużonego postoju – zaznaczyła Rarus.

Drugi odcinek S19, który jest w budowie na Podkarpaciu to Babica–Jawornik. Odcinek o długości 11,6 km wybuduje za 1,2 mld zł firma Intercor. Rarus dodała, że we wrześniu br. wojewoda podkarpacki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), po czym niezwłocznie rozpoczęły się prace budowlane.

W pierwszych dniach prace polegały na geodezyjnym wytyczeniu granic pasa drogowego. Teren budowy to 135 ha z czego znaczna część to lasy. Wykonawca robót, uwzględniając przepisy ochrony środowiska, przystąpił do wycinki pojedynczych drzew, na których nie zostały stwierdzone gniazda ptactwa. Wykonane zostały też pierwsze roboty palowe pod przyszłe podpory estakad i wiaduktów – zaznaczyła rzeczniczka.

Ciekawostką na tym odcinku jest to, że 30 proc. jego długości stanowić będą estakady, w tym najwyższa z obecnie budowanych w Polsce estakada ES-26 mierząca w najwyższym miejscu 80 m wysokości.

Tak duża liczba obiektów inżynieryjnych determinuje wykonawcę do tego, aby pomimo okresu zimowego prowadził roboty związane z fundamentami. Ogólne zaawansowanie prac wynosi ponad 5 proc. – powiedziała Rarus.

Trzecim odcinkiem S19, który powstaje w regionie to fragment Krosno–Miejsce Piastowe o długości ponad 10 km. Wybuduje go Aldesa za 365 mln zł. Jak podała Rarus, na tym odcinku roboty rozpoczęły się w kwietniu br. "Wykonawca wykonał roboty ogólnobranżowe, czyli m.in. wytyczenie trasy oraz rozebrał 24 obiekty kubaturowe. Usunięto też drzewa i krzewy w niezbędnym zakresie oraz oczyszczono teren o powierzchni ok. 5,5 ha po usuniętym drzewostanie z obszarów Lasów Państwowych" – podkreśliła.

Prowadzone były też roboty na wszystkich obiektach inżynierskich tj.: 9 mostach, 7 wiaduktach i 4 przejściach dla zwierząt. Ogólne zaawansowanie prac na tym odcinku wynosi ponad 23 proc. Ostatni, czwarty będący w budowie odcinek Via Carpatia to Miejsce Piastowe–Dukla o długości ponad 10 km. Wykonawcą jest firma Strabag, a wartość umowy to 478 mln zł. Na tym odcinku roboty budowlane rozpoczęły się w październiku tego roku. Jak powiedziała Rarus, wykonawca wytyczył trasę i punkty wysokościowe oraz wykonał tymczasowe zabezpieczenia herpetologiczne.

W zakresie robót drogowych wykonano wykopy, nasypy i zdjęto prawie 200 tys. mkw warstwy ziemi urodzajnej. Prace prowadzono także na obiektach inżynierskich. Na tym odcinku, w ciągu głównym drogi ekspresowej, powstanie ich aż 20. Ogólne zaawansowanie prac wynosi prawie 8 proc. – stwierdziła rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA.

Szlak Via Carpatia to kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy.

Zatrzymał taksówkę na środku skrzyżowania i upadł na kolana. Nie uwierzycie w to, co zrobił później!