Nowy rozkład jazdy pociągów 2024/2025 dla Podkarpacia. To trzeba wiedzieć!

i

Autor: Fot. PKP Intercity S.A.

Warto wiedzieć!

Nowy rozkład jazdy pociągów 2024/2025 dla Podkarpacia. To trzeba wiedzieć!

2024-10-21 12:39

Więcej połączeń, szybsze dojazdy do Krakowa i Warszawy, a także zagraniczne destynacje w bardziej przystępnym sposób. To i wiele innych nowości czeka mieszkańców Podkarpacia, którzy często podróżują pociągiem. Zobacz nowy rozkład jazdy pociągów na sezon 2024/2025 dla województwa podkarpackiego.

Nowy rozkład jazdy pociągów na Podkarpaciu

W niedzielę 15 grudnia 2024 roku na Podkarpaciu obowiązywać zacznie nowy rozkład jazdy pociągów PKP. Wraz z nowym rozkładem jazdy województwo podkarpackie zyska udogodnienia w połączeniach kolejowych realizowanych przez PKP Intercity. Do Krakowa z Rzeszowa będzie można pojechać 17 codziennymi pociągami, czyli dwoma więcej niż dotychczas. Z Przemyśla do stolicy województwa małopolskiego dojedziemy aż 16 składami (to o 4 pociągi więcej w tej relacji w porównaniu do obecnego rozkładu jazdy).

Województwo podkarpackie zyska także dodatkowe połączenia do Warszawy. Z Rzeszowa do stolicy pojedziemy 7 pociągami (o 3 pociągi więcej). Zmieni się trasa pociągów z Przemyśla do Warszawy, które od grudnia pojadą przez Rzeszów. Zwiększona liczba par połączeń na ciągu Przemyśl – Rzeszów – Kraków pomoże w osiągnięciu cogodzinnej częstotliwości pociągów praktycznie przez cały dzień – opisuje PKP Intercity S.A.

ZOBACZ TAKŻE: Opuszczone wsie na Podkarpaciu, o których nikt już nie pamięta. Skrywają straszne tajemnice

Pociągi co dwie lub 4 godziny z Podkarpacia

Jak podaje zespół PKP Intercity S.A. na najpopularniejszych trasach w rocznym rozkładzie jazdy pociągi będą kursowały w cyklicznych odstępach czasowych, np. co 2 lub co 4 godziny.

Cykliczność oraz koordynacja połączeń umożliwi stworzenie systemu powtarzalnych przesiadek na stacjach węzłowych, jeszcze bardziej rozszerzających możliwości podróży. Przykładowo większość pociągów na trasie Rzeszów – Lublin kursować będzie w równych odstępach od siebie tj. co 4 godziny – informuje.

Co to oznacza? W rozkładzie na sezon 2023/2024 na trasie Rzeszów – Lublin pociągi odjeżdżać będą równomiernie co 4 godziny przez cały dzień. Obecnie na tej relacji występuje bardzo długa przerwa pomiędzy połączeniami, która wynosi 6 godzin.

Nowe połączenia na Podkarpaciu

PKP Intercity S.A. informuje, że od nowego rocznego rozkładu jazdy pociągi PKP Intercity pojawią się na linii kolejowej Dębica – Tarnobrzeg przez Mielec. Tym samym zainaugurowana zostanie obsługa Mielca – drugiego co do wielkości miasta województwa podkarpackiego, dotychczas obsługiwanego wyłącznie pociągami regionalnymi.

Ponadto w relacji Przemyśl – Poznań zostanie uruchomione nowe połączenie pociągiem IC Fałat, a w relacji Kraków – Przemyśl pojedzie skład IC Gierymski.

W relacjach międzynarodowych województwo podkarpackie zyska także drugą parę połączeń Przemyśl – Berlin. Do kursującego na tej trasie pociągu IC Wawel dołączy nowe połączenie – IC Galicja. Obecny pociąg TLK Galicja relacji Kraków – Bohumin zmieni nazwę na TLK Comenius.

Szybsze dojazdy z Podkarpacia do Krakowa i Warszawy

Zmniejszy się czas przejazdu zostanie osiągnięty w relacji Stalowa Wola Centrum – Kraków Główny, gdzie przejazd pociągiem IC Hetman wyniesie 2 h 23 min, co stanowi skrócenie o 37 minut względem obecnego rozkładu jazdy.

W relacji Rzeszów Główny – Warszawa Centralna przez Sandomierz pociąg IC San osiągnie czas przejazdu 3 h 57 min zaś pociąg IC Witos – 4 godziny 9 minut. Dotychczas brakowało pociągów jadących tą trasą. Nowe czasy przejazdów są szybsze o ok. 40 minut od obecnych pociągów kategorii IC kursujących z Rzeszowa do Warszawy trasą przez Lublin.

Więcej pociągów Intercity na Podkarpaciu

W rozkładzie na sezon 2024/2025 liczba pociągów kategorii TLK zmniejszy się na rzecz składów kategorii IC obsługiwanej nowymi i zmodernizowanymi wagonami oraz elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT).

Większość nowych połączeń będzie uruchamiana w kategorii IC (w rozkładzie obecnym zaplanowanych jest 303 pociągi w kategorii IC, a w nowym 369). Dla pasażera oznacza to możliwość podróży w pociągach oferujących komfortowe warunki podróży, klimatyzację, urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dodatkowo każdy podróżny ma do dyspozycji gniazdka elektryczne, a wnętrze pociągu wyposażone jest w automatyczne drzwi. Pojazdy są także przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi czy pasażerów z rowerami i nartami – podaje PKP Intercity S.A.

Wrocław z góry